Annons:
Etikettspråk-i-framtiden
Läst 5247 ggr
maxiq
11/6/14, 7:58 PM

Nyordstävling!

RFSU utlyser en tävling om en kvinnlig motsvarighet till männens runka som ju betyder "skaka"

"För femton år sedan lanserade RFSU ordet ”snippa”, och satte därmed ord på något som länge inte haft ett eget namn. Nu vill vi ta nya tag och hitta ett ord för kvinnors onani"

Skicka in ditt förslag på RFSU:s hemsida. De tre bästa förslagen belönas med varsin… Ja det får ni kolla efter själva! 😞


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Annons:
Lia
11/6/14, 8:01 PM
maxiq
11/7/14, 1:08 PM
#2

Behövs det ett nytt eget ord för kvinnlig självbefläckelse eller ska vi satsa på ett neutralt ord för båda könen (bokstavligt talat)? 

Mitt förslag: Henka


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

raphanus
11/10/14, 12:32 PM
#3

Ojojoj, vilka missförstånd det kan leda till!

"Jag ska ner till Donken! Ska du henka?"

Inkanyezi
11/10/14, 1:51 PM
#4

Det påminner mig om när jag repeterade med tjejbandet i Santiago de Cuba och bad bandledaren Zulema att skicka mig sin tres för att stämma den: "¡Oye Zulema! pásame el tres, que lo voy a templar."

Översatt från argentinsk spanska: "Zulema! Skicka mig din tres, jag ska stämma den."

Översatt från kubansk spanska: "Zulema! Skicka mig din tres, jag ska knulla den."

Det blev dödstyst, och sju tjejer stirrade intensivt mot mig. Zulema frågade: "Vad sade du att du skulle göra med min tres?"

Jag misstänker att ett nytt ord för att masturbera blir än ett slag i luften, liksom snippa. Jag tror mer på att erövra de ord som finns. Problemen med dem ligger inte i orden, utan i värderingarna.

raphanus
11/13/14, 7:15 AM
#5

På turkiska använder man samma ord för onani som för 31. Jag har ännu inte fått någon förklaring till varför, men har ändå kunnat notera att så är fallet, och att ingen tycker att det är märkligt eller att den lexikaliska krocken är särskilt betungande i vardagslag. Men man måste ju inte överdriva.

Ephraim
11/13/14, 1:01 PM
#6

#5 På svenska använder vi ju homonyma ord för sex och 6, och det är ju sällan någon som tycker det är märkligt.

Sen är det väl inte riktig samma situation. Historiskt finns ju ingen koppling mellan sex och 6, det är en tillfällighet att de råkar heta likadant. I turkiskan är det däremot, vad jag förstår, så att talet 31 kommit att användas om (manlig) onani.

Vad jag har hittat tycks detta härstamma från en gammal nummerlek från den osmanska tiden när turkiska skrevs med det arabiska alfabetet, där alla bokstäver har ett numerisk värde.

Att onanera kallades tidigare el çekmek (’dra hand’). Ordet för hand, el, skrevs som ال elif+lam med de numeriska värdena 1 respektive 30. Summerat blir det alltså 31. Så otuz bir çekmek (’dra trettioett’) användes som en eufemism. Sen blev det väl till och med så att otuz bir (’trettioett’) kom att användas substantivistiskt för att betyda onani.

Den typen av eufemistisk användning av bokstävernas numeriska värde tycks ha varit väldigt vanligt under den osmanska tiden, men få av uttrycken lever väl kvar idag och det är ju betydligt mindre genomskinliga när turkiska skrivs med det latinska alfabetet.

Annons:
raphanus
11/14/14, 7:07 AM
#7

Ephraim, tack för det klargörandet!

Thaeri
11/16/14, 2:18 AM
#8

#4, "snippa" är faktiskt på väg att slå igenom, det verkar vara det ord som används i skolorna nuförtiden, och även det som många föräldrar kör med när de pratar med sina barn, men absolut inte med sin jämnåriga bekantskapskrets.

Så ge det ett par årtionden🙂

----------

Onani är en helt annan grej, för "onani" ska vara ett könsneutralt ord, det är att tillfredsställa sig själv sexuellt, punkt.

"Runka" och "pulla" är de mer vulgära varianterna, och sen är det liksom slut, vi har inget barnvänligt icke-kliniskt ord för dem, och av goda skäl; barn upptäcker rätt fort att de har snippa (yttre delarna i alla fall) eller snopp, men det tar ganska många år innan de sexuella känslorna börjar komma och det här med att runka eller pulla blir aktuellt.

maxiq
11/21/14, 6:31 PM
#9

Nu har RFSL kokat ner alla förslag till en slutlig omröstning och just nu leder klittra tätt följd av det gamla hederliga pulla. Rösta senast söndag!


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Tant Grön
11/22/14, 1:52 PM
#10

Google:  Menade du butikens kassa support 😃

Tant Grön
11/22/14, 1:54 PM
#11

Oj detta hamnade visst under fel rubrik.

thenameless
11/22/14, 4:18 PM
#12

Jag förstår fortfarande inte varför man måste hitta på nya ord till saker där det redan finns ord? Är det bara för att någon stolle på RFSL inte gillar de nuvarande bara?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

maxiq
11/26/14, 7:23 PM
#13

Vinnaren blev… *trumvirvel* Klittra enligt Aftonbladet


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Annons:
thenameless
11/27/14, 6:11 PM
#14

Då är det bara att sätta igång och klittra klittan tjejer 😉

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Upp till toppen
Annons: