Annons:
Etikettråd-och-tips
Läst 4282 ggr
Splitter
10/19/14, 9:01 AM

Nu- eller dåtid? Tips! :)

När jag skriver berättelser o.s.v. är det ofta som jag först börjar skriva i Nutid (eller dåtid) och efter ett tag inser att jag börjat skriva i dåtid. Finns det något tips på hur man kan göra och tänka? I vilken "tid" brukar ni skriva?  :)

Never look down on someone unless you're helping them up ~

Annons:
parsley
10/19/14, 9:13 AM
#1

Koncentrera dig. Försök vara konsekvent. Redigera och kolla att du gjort rätt och använder tempus korrekt. Vet du med dig att du brukar missa och byta tempus, var uppmärksam på det, både när du skriver och när du går igenom texten innan du lämnar den ifrån dig.

Det känns som man kommer närmare texten om man skriver i presens. Dåtid skapar en viss distans.  De flesta debutmanus som kommer in till förlag lär vara skrivna i första person presens, medan de manus som ges ut och antas är skrivna i imperfekt och tredje person.

KPD
10/19/14, 4:38 PM
#2

#0 Det är nog inte helt ovanligt, att man ibland i en berättelse, åtminstone när man talar, övergår till historiskt presens, trots att man har börjat i preteritum. Det behöver inte vara fel, utan kan göra berättelsen mer levande.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

fluffis
10/20/14, 10:57 AM
#3

Jag tror också det är en vanlig företeelse. Jag blandar också tempus när jag skriver. För mig är det viktigt att inte haka upp mig på det utan att fortsätta skriva för att behålla kreativiteten och få ett bra flöde. Det blir som en sorts brainstorming där jag får fram innehållet i berättelsen. Efteråt går jag tillbaka och redigerar och rättar berättelsen och då brukar det ge sig vilket tempus som passar. Så om du är som jag, och inte vill förlora kreativiteten, så är mitt tips att bara skriva på, och sen rätta efteråt.

Thaeri
10/20/14, 8:33 PM
#4

Ja, det är så professionella författare ofta arbetar också, det är inte så noga hur det blir i ett första utkast, för sen ändrar de ett antal gånger innan det ens blir till ett ordentligt manus.

Och när manuset väl är klart och inskickat till förlaget går författarens redaktör in och stryker mycket och ger förslag på ändringar, plus rättar såna grejer🙂

raphanus
11/3/14, 11:10 AM
#5

Man kan ju skriva berättelser både i nutid och dåtid, men om man halvvägs bestämmer sig för att byta från det ena till det andra, bör man ju tänka på att man inte kan byta ut alla formerna rakt av. En del meningar, exempelvis sådana som beskriver eviga sanningar, brukar till exempel stå i presens oavsett vilket berättartempus berättelsen i stort har.

"Lika piggt som solen (alltid) letar sig upp över Olssons dass, sprätter jag upp ur sängen…"

"Lika piggt som solen (alltid) letar sig upp över Olssons dass, spratt jag upp ur sängen…"

Upp till toppen
Annons: