Annons:
Etikettövrigt
Läst 2921 ggr
luckiestboy
2014-08-23 19:52

Vocabulary

Hejsan! Jag har precis börjat tredje året på gymnasiet och läser engelska 7, motsvarande engelska C. Mitt mål i kursen är att utöka mitt ordförråd samt få lättare att uttala och skriva orden korrekt. Har ni några bra tips på hur man kan gå tillväga när det gäller ordförrådet framförallt? Har hört att läsa ordlexikon kan vara bra? Mvh

Hellu

Annons:
Inkanyezi
2014-08-23 23:06
#1

Jag tror inte mycket på Lexikon för ordförrådet, däremot att man läser mycket. Det är enklast om man hittar litteratur som är intressant, och intressant är inte samma för alla av oss. Det beror ju på vad man har för intressen.

I Lexikon slår man upp ord som man inte förstår, så att man får klarhet i vad texten handlar om. Man behöver inte spara de uppslagna orden på något sätt, men för en del kan det gå fortare att minnas dem genom att skriva upp dem. Om man i stället läser om texten lite då och då, så fastnar de nya orden för det mesta på ett naturligt sätt. Man får slå upp igen om man har glömt.

När man har lite större ordförråd kan man skippa den engelsk-svenska ordboken och använda en med enbart engelska, som exempelvis Webster's. Det underlättar en hel del när man läser engelska texter att se orden förklarade på engelska, och när man läser förklaringarna får man också inblick i hur orden används och en djupare förståelse för betydelsen, utan att den direkt kopplas till ett svenskt nyckelord.

Så om du med "ordlexikon" menar ett sådant som Webster's, så är det en mycket god hjälp, men det är liksom inte någonting att sträckläsa. Bättre med en roman eller noveller. Min första engelska bok var Cannery Row av Steinbeck, och därefter läste jag Tom Sawyer och någon bok av Jack London. Men man har ju olika intressen, och de kan skifta genom livet. På åttiotalet läste jag flera böcker av Douglas Adams, och på sjuttiotalet om hobbits. Under nittiotalet läste jag några böcker av Jean Auel, men jag tycker att de är dödtråkiga nu. De tre författare jag ofta återvänder till är Isaac Asimov, Douglas Adams och Rudyard Kipling. Jag har också läst de flesta av böckerna om Harry Potter.

Det finns ett helt hav att ösa ur, så det handlar mest om vad du skulle vilja läsa. Du kommer säkert att behöva ett bra helt engelskspråkigt Lexikon, men det är genom litteraturen du kommer att lära dig mest.

luckiestboy
2014-08-23 23:14
#2

Jag föredrar allt i mitt liv på engelska, dvs har telefonen på engelska, datorn. Läser nyheterna, forum osv. :) Läser också böcker, mennjag känner att det är mer avancerade ord jag vill lära mig. Läraren sa bland annat att vi ska läsa lite akademisk engelska, innebär det mer avancerade ord? Det där som du berättade om webster's låter intressant, måste kolla upp det! :) Tack för tipsen, uppskattas rejält!

Hellu

Inkanyezi
2014-08-23 23:24
#3

Om du vill läsa akademisk engelska, så är det främst i vetenskapliga verk du kan hitta den. Det finns massor av den på webben, och du kan säkert sila så att du hittar just sådant som intresserar dig. Patentskrifter, vetenskapliga undersökningar, olika fenomen som diskuteras i vetenskapliga kretsar, må vara arkeologi, vattenföroreningar, sjukdomar och läkekonst, astronomi och mycket annat.

Eftersom en väldigt stor del av det som finns på webben är på engelska, så är det ju inte direkt någon bristsituation. På webben finns också flera bra Lexikon, så att man kan göra sökningar direkt, och de uppdateras också mycket snabbt, till skillnad från ordböcker tryckta på papper, där man inte kan hitta nyare ord som har kommit till sedan de trycktes. 

Så det hänger till väldigt stor del på ditt intresse för andra saker än just språket, om du kan öka ordförrådet rejält.

Det finns också en hel del idiomatiska uttryck, som man lätt kan hitta förklaringar till inom andra källor än de rent språkliga, som exempelvis Wikipedia, där man kan växla mellan språken i spalten till vänster, så att om man har någonting som finns där på ett språk, hittar man struntenkelt samma på engelska eller ett annat språk. 

Tidningsläsning är också en väg. Massor av tidningar finns på webben, det är bara att leta. Vanliga dagstidningar och specialtidningar.

luckiestboy
2014-08-24 21:15
#4

Tack så hemskt mycket för tipsen! Uppskattar verkligen all tips! Tack!:) Ska kolla mer på det och gå mer djupt i det!:)

Hellu

Upp till toppen
Annons: