Annons:
Etikettstilistik-slang
Läst 3949 ggr
Jalking
7/8/14, 5:49 PM

Skränor

Jag brukar kalla alla sorters måsfåglar för skränor. Jag har gjort det så länge att jag inte kan minnas var jag har fått det ifrån.
I samband med att jag använde ordet i min blogg på fotosidan idag googlade jag på "skränor" och blev jätteförvånad.  Google får bara 173 träffar. Några är spår av mig och någon enstaka till som avser måsfåglar, resten är felstavningar/missuppfattningar av "skrönor".  (Eller kan det heta så i någon del av landet?) Jag trodde faktiskt ordet var, kanske inte vanligt, men att det i alla fall förekom. Ingen har då frågat vad jag menar när jag har använt det.

Det kan bli intressant att googla på det igen och se om det har spridits i betydelsen måsfåglar nu när jag har skrivit den här tråden.

Annons:
TjockaBerta
7/8/14, 5:58 PM
#1

Det har jag aldrig hört däremot kallas de ibland för "stockholmare" 😃

>>>Malum domesticum<<<

Maria
7/8/14, 6:24 PM
#2

Jag bor i Göteborg nära havet men har aldrig hört ordet skränor.

Visserligen skränar måsar en hel del så namnet var ju passande😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Thaeri
7/8/14, 10:54 PM
#3

Jag har inte hört det förut, men det är väldigt logist när du säger det🙂

[Carpinus]
7/10/14, 4:29 PM
#4

#0  Om du googlar på skränfåglar får du ytterligare träffar. "Skränor" kanske bara är en sammandragning av den benämningen?

Jalking
7/10/14, 5:59 PM
#5

Så kan det ju vara.
Men det var inte jättemånga träffar på skränfåglar heller.

[Carpinus]
7/10/14, 6:32 PM
#6

#5 Förvisso inte, men det blev inte fullt så många snedträffar i form av "skrönor" etc. Fast jag såg att det inte bara var måsfåglar som kallades "skränfåglar", bl.a. så fick även kajan den benämningen.

När det gäller "vitfåglar" så finns det ju faktiskt en art som heter skräntärna, om än sällsynt och långt från stan. Fast någon mås är den ju inte…

Annons:
Upp till toppen
Annons: