Annons:
Etikettövrigt
Läst 10340 ggr
VildaVittra
6/30/14, 1:54 PM

Längsta ordet?

Vilket är det längsta svenska ordet där varje bokstav enbart förekommer en gång?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Tjeja
6/30/14, 2:04 PM
#1

🤔 ingen aning! Spektrum kanske?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

BrittaD
6/30/14, 2:08 PM
#2

Vet du det eller utmanar du oss att försöka?

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

VildaVittra
6/30/14, 2:10 PM
#3

Nej, jag vet inte. Det var bara en fundering som poppade upp i skallen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

BrittaD
6/30/14, 2:20 PM
#4

#1

Socialvården är lite längre - men säkert inte längst 🤔

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

OlleA
7/12/14, 3:17 PM
#5

Det längsta ordet är smila, för där är det en mil mellan första och sista bokstaven.  :)

Olle

Tjeja
7/13/14, 3:09 PM
#6

Tyvärr OlleA.. låter inte smila som ett äkta svenskt ord utan som ett slangord byggt utifrån engelskan… dvs… inte ett officiellt accepterat låneord.

Annars var det ju väldigt kul resonerat! 😃

Men om man nu istället får upprepa bokstäver hur som helst tror jag att jag hört att detta ord skall vara det längsta.. vet inte om det stämmer dock. men:

flaggstångsknoppsförgyllaregesällprov (37 bokstäver?)

Någon som har ett längre förslag? 🤪

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
VildaVittra
7/13/14, 3:22 PM
#7

#6 Smila är ett gammalt svenskt ord för att småle.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

maxiq
7/13/14, 4:32 PM
#8

Eurovisionsschlagerfestivalsfinalsdeltagare (43) är ju ett sammansatt ord som faktiskt finns (eller fanns iaf innan allt döptes om till Eurovision Song Contest)


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Tjeja
7/13/14, 10:59 PM
#9

ha ha ha… #8 undrar om någon kan klå det!?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Amandla
7/13/14, 11:23 PM
#10

Eurovisionsschlagerfestivalsfinalsdeltagarlista 😉


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Tjeja
7/13/14, 11:31 PM
#11

# 10 ha ha ja.. så kan man ju faktiskt lägga på två bokstäver till med hjälp av en ändelse  till exempel "ns"  (listans) eller "orna" så blir det 3 fler! Hur många bokstäver blir det då totalt? 🤪

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

OlleA
7/13/14, 11:41 PM
#12

Hur gick det på det där provet i #6? Blev det kanske ett flaggstångsknoppsförgyllaregesällprovsmisslyckande? 😉

Tjeja
7/13/14, 11:49 PM
#13

#12😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Jalking
7/14/14, 11:29 AM
#14

#6 och 12
På det där sättet kan man nog bygga hur långa ord som helst. Det finns alltid något att bygga på med.

flaggstångsknoppsförgyllaregesällprovsdiplomstryckeriarbetaroverallsficka

Det går säkert att skarva ytterligare, både i början och på slutet. Frågan är hur mycket riktigt ord det är.

Linnea
7/14/14, 12:02 PM
#15

Jag hörde när jag var liten att det längst ordet var förstamajtalarstolsuppsättaraspirant men det kan ju säkert förlängas en del det med.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

maxiq
7/14/14, 12:42 PM
#16

Det längsta ordet i SAOL är Realisationsvinstbeskattning med 28 bokstäver men det skulle vara intressant att se hur långa ord (grundformen) det finns som inte är sammansatta av andra ord. Internationalisering kan vara en kandidat men där ingår ju ett ord som nation.

I Tyskan fanns det en lag om märkning och övervakning av nötkött som hette Rindfleischetikettierungsüberwachungsaufgabenübertragungsgesetz men den är borttagen nu och ordet därför inaktuellt.

För att återgå till den huvudsakliga frågan där ingen bokstav får användas två gånger så har jag hittat ishockeytröjan. På engelska finns det två ord med 15 bokstäver som uppfyller detta kriterium: uncopyrightable och dermatoglyphics.


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Inkanyezi
7/17/14, 9:52 AM
#17

Ishockeytröjan är likt de flesta långa ord sammansatt, och det finns åtskilliga möjlgheter till långa sammansättningar där bokstäver inte upprepas. De kan ha en praktisk användning, genom att man kan använda dem som kod för siffror.

Ett icke sammansatt ord med tio bokstäver är skalpering. När jag jobbade i affär där vi sålde begagnade grejer, använde vi de bokstäverna för att sätta upp vad vi hade köpt in varan för på prislappen, eller lägsta inköpspris vid kommission, så att man visste det om kunden ville pruta. 

Om man har andra sifferkoder som man inte använder ofta, och som man vill hålla hemliga men ändå ha uppskrivna är det ett sätt, och det finns fler ord med tio bokstäver där ingen upprepas, de flesta sammansatta, som framhjulet och länstrafik till exempel. Man kan till exempel skriva telefonens PUK och PIN utanpå, eller på batteriet. De används ju inte ofta, så de är nära nog omöjliga att minnas, men ett ord som ersätter siffror kan man lätt komma ihåg.

UtanAlias
8/4/14, 3:40 PM
#18

Flaggstångsknoppspoleringsmedel.
Självdeklarationsinlämnningsställe.

Tjeja
8/5/14, 2:15 PM
#19

Hur menar du #17 kan du ge exempel så en korkad som jag också kan förstå? :)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Inkanyezi
8/8/14, 9:42 AM
#20

Det jag menar är att om man använder exempelvis ett ord som framhjulet, länstrafik eller skalpering för de tio siffrorna så här:

S  K A  L  P  E  R   I  N G
0  1  2  3  4  5  6  7  8  9

Då kan man med till exempel koden 6543 skriva REPL någonstans och komma ihåg hur man ordnade de siffrorna, för att göra om  repl till 6543 om man inte kommer ihåg sifferkoden, som man kanske inte använder ofta, som en PUK-kod till exempel.

Det går också att variera genom att sätta nollan sist, och man skriver inte upp ordet man har använt för kodningen.

Annons:
Tjeja
8/8/14, 6:23 PM
#21

Aah ok, tack, då förstår jag bättre! 👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: