Annons:
Etikettövrigt
Läst 2797 ggr
[..$Dog$..]
2014-06-22 13:07

hur lär man sig finska?

hej vill lära mig finska är ändå halv finsk o min farmor o farfar + pappa kan finska, jag tycker det är självklart att jag också borde kunna det…

Annons:
sannaa107
2014-06-22 13:10
#1

Fråga din pappa om han kan lära dig kanske? :)

kickboard
2014-06-23 09:55
#2

Börja tala enbart finska med din pappa, det är nog enklaste sättet.  Finska är inte ett helt lätt språk att läsa sig till, även om det förstås går om man ger sig den på det.

thenameless
2014-06-29 16:31
#3

#2 Om hon inte kan finska kan det ju bli knepigt förståss???

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

kickboard
2014-06-29 17:00
#4

Jag menade förstås att pappan ska tala enbart finska och småningom kan hon lära sig och börja prata själv också.

thenameless
2014-06-29 19:54
#5

Jag tror att det fungerar bäst på riktigt små barn, Har hon inte grunderna och föräldrarna aldrig pratat finska hemma med henne blir det ju omöjligt?

En grundkurs först kanske och sen be föräldrar mfl att prata så mycket finska som möjligt, skulle jag säga för att sen få det att flyta bättre

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

lasilauri
2014-06-29 21:35
#6

jag är finskspråkig och har samma problemmed svenskan. Jag har alrig lärt att dudera språk.JAg måste envända det. Litet tyska har jag lärt mig genom att läsa böcker där samma text är å motsatta sidan med ett språk som jag känner till.

Fagtext är lättare än skönlitteratur. Du kan t.ex. Google translateintresanta korta texter på finska. Gööle skriver mycket dålit finska men nånkänsla av språket får du likaväl.

Använd varje möjlighet att tala finska. Börja med små uttryck som kiitos, anteeksi etc. Titta  Finsk TV om möjligt. Gärna med finska filmer med svenska undertext. Det kan du göra med utube också.

http://lauri.lsd.dk/lasi/

Annons:
Upp till toppen
Annons: