Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allmänt om sajten och iFokus - Medlemmar - var bor ni? - Medlemmar presenterar sig - Off topic (OT) Artificiell intelligens Boktips Fonologi och fonetik Grammatik Konstruerade/fiktiva språk Kroppspråk Lagar och lagstiftning Länkar - Föredrag Länkar - Ordböcker/lexikon Länkar - Radio/TV Länkar - Tidningar/hemsidor Råd och tips Semantik Skriftspråk - Stavning/Ortografi Skriftspråk - Tryck och grafik Språk i framtiden Språk i förändring Språkgrupp - Språk i Europa Språkhistoria Stilistik - Chattspråk/SMS-språk Stilistik - Dialekter/lokala varianter Stilistik - Korsord och korsordsord Stilistik - Kvinnligt/manligt språk Stilistik - Lyrik, dikt och poesi Stilistik - Lånord Stilistik - Maktspråk Stilistik - Ordspel och ordlekar Stilistik - Ordstäv och ordspråk Stilistik - Slang Stilistik - Språk i film, tv och litteratur Stilistik - Stilblommor, tidningsankor, tryckfel Stilistik - Ungdomligt språk Stilistik - Ålderdomligt språk Tal-, läs- och skrivsvårigheter Teckenspråk Utdöda/döende språk Vad betyder ordet/meningen? Vad kallas saken/företeelsen? Översättning/tolkning Översättningsgrodor Övrigt
Språkhistoria

När kom latinska alfabetet till Europa

2014-05-13 18:28 #0 av: Perly

Sitter och skriver på en språkessä men hur mycket jag än googlar så hittar jag inget ordentligt svar på vilket/vilka år det latinska alfabetet fördes in i Sverige (någon gång under kristendomens intåg innan år 1225 rätt uppenbart men när mer exakt), någon som har koll?

Alltid Oavsett

Anmäl
2014-05-15 17:01 #1 av: Ephraim

Jag antar att du undrar när det latinska alfabetet kom till Sverige (som det står i förstainlägget) och inte till Europa (som det står i trådtiteln). Det latinska alfabetet uppstod ju i Europa, trots allt, även om det härstammar från skriftsystem som uppstått annorstädes.

Om du har tillgång till ett bra bibliotek rekommenderas Bandle, Oskar m.fl. The Nordic languages: an international handbook of the history of the North Germanic languages, 2005, volym 1. s 841.

Jag kan citera ett kort avsnitt:

"Latin script first appeared in Sweden on coins, struck on the patterns of English models, chiefly in Sigtuna under the kings Olof Skötkonung (ca. 995–1022) and Anund Jakob (ca. 1022–1050). the script is mainly majuscule, ultimately dating back to Roman capitals (Rasmusson 1982).

Handwritten Latin script came to Sweden with the Christian mission. In this country Christianity made its breakthrough in the 11th c., but handwritten documents are still extant only from the next century."

Anmäl
2014-05-19 21:12 #2 av: Perly

#1 Ja precis, blev visst lite fel i titeln. :)

Tack så jätte mycket, ska ta en titt efter den imorgon. 

Alltid Oavsett

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.