Annons:
Etikettspråk-i-förändring
Läst 5072 ggr
maxiq
2014-04-18 00:57

Ouppdaterat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag såg en ångvält idag och tänkte: "Var är ångan?" Det finns vissa beteckningar på föremål som har stannat kvar fast konstruktionen eller materialen har uppdaterats. Jag kom även att tänka på strykjärn som idag knappast består av järn längre utan av rostfritt stål, aluminium, teflon eller gud vet vad.

Har du fler exempel?


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Annons:
GråttNyttHår
2014-04-18 01:47
#1

Ånglok är ju en sak… Ser sällan ånga från ett lok i dessa dagar. 😕

Den enda som kan ändra dig är du.

Nelley
2014-04-18 02:39
#2

#1 Fast man kallar det då ju inte ånglok längre som med ångvält och strykjärn🙂

Nelley
2014-04-18 02:47
#3

Och ånglokomotivet var ju en jättestor miljöbov.Lipar

Inkanyezi
2014-04-18 14:45
#4

Jag brukar ju inte kalla andra sorters vältar "ångvält". Det vanligaste numera är ju att de drivs av en dieselmotor, och att de i stället för att förlita sig på väldigt stor vikt, har vibration, som vanligen åstadkoms med en roterande ocentrerad vikt inne i trumman. Medan ångvältar fortfarande var vanliga kallade vi dem "motorvält", men numera säger man väl vanligen vält? Dynapac är kanske det vanligaste märket, och bland dem som jobbar med dem används ibland förkortningar av märket eller hela märkesnamnet.

maxiq
2014-04-18 14:48
#5

Nu tänkte jag på vad gemene man och kvinna säger om vissa saker. För mig är "vält" något som man drar runt på gräsmattan när man har sått. Säger man "ångvält" så får de allra flesta bilden av saken som plattar till asfalt på vägbyggen.


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

thenameless
2014-04-18 14:56
#6

Jag tror att jag nog oftast bara säger "Vält" om ångvältar av den anledning precis som jag och de flesta nog bara säger "Lok" om Lokomotiv som tidigare var en förenkling av "Ånglokomotiv" när ångan försvann…

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
BrittaD
2014-04-18 15:02
#7

Möhippa och svensexa då? Skämtar

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Nelley
2014-04-18 18:16
#8

Jag och alla jag känner(inte för att jag har hört alla jag känner säja ångvält, men dem som har) säjer ångvält, men det är väl olika😃😛

Jalking
2014-04-20 08:49
#9

Jag har också en känsla av att just ångvält lever kvar som beteckning på vält.
Ordet ångbåt t.ex. finns ju också, men då menar man verkligen ångbåt och inte vilken båt som helst.

Det är väl samma typ av språkproblem som att Vespa blev synonymt med skoter. (Vilket håller på att rätta till sig sen det började säljas stora mängder asiatiska skotrar här.)

Inkanyezi
2014-04-20 10:14
#10

#9 De flesta nya ord i språket kan härledas ur gamla ord. Ofta använder man ett ord som finns, men som kanske betyder något helt annat, men ibland lånar man in ett främmande ord med anknytning till företeelsen. När vi bildade ordet dator var det data som användes och ändelsen sattes analogt med motor.

Inlånet av skoter kommer från engelska, där man bildade ordet på liknande sätt från verbet scoot, som är besläktat med skjuta. Det betyder sparkcykel, och skotern ser lite grann ut som en sådan.

Vi har massor av sådana ord, som när de har fått fäste i språket uppfattas som ursprungliga betydelser, men det är egentligen ganska självklart att rätt så nya företeelser som inte alls fanns för tusen år sedan oftast har ett namn som är hämtat från något helt annat. Kran, som vi använder för grejen vi tappar vatten ur, men också för ett lyftredskap, kommer från en fågel, trana, och liknande konstruktioner har gjorts på andra språk, så att man kallar vattenkranen robinette, som är en liten fågel. På spanska heter den grifo, som är heraldikens grip.

Vespa, termos, masonit, frigolit, nylon, teflon, plexiglas och en del andra ord är varumärken som har blivit generiska ord för vissa typer av föremål eller material. För den som äger varumärket är just den här typen av spridning oönskad, eftersom varumärket urvattnas.

raphanus
2014-04-20 11:28
#11

Ångvält kanske lever kvar för att det låter som en förkortning av betongvält?

parsley
2014-04-30 21:25
#12

På ett ångstrykjärn kan man puffa fram ånga ur en vattenbehållare samtidigt som man stryker. Fukten gör att tyget blir lättare att stryka. Det finns också elektriska strykjärn som saknar vattenbehållare och ångfunktion. Tidigare fanns strykjärn av mässing eller gjutjärn som värmdes på spisen.

maxiq
2015-03-01 17:27
#13

Nu har jag kommit på ett nytt gammalt ord som inte stämmer överens med verkligheten längre:

Hatthylla

När såg ni senast en hatt ligga på en sån? Det borde heta mösshylla, vanthylla eller kvarglömda-mobiltelefonerhylla 😛


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Annons:
Jalking
2015-03-01 19:05
#14

Det kallas ju hatthylla även i bilen. Den lilla ytan mellan baksätets ryggstöd och bakrutan. Där har jag nog aldrig någonsin sett en hatt ligga, ens på 60-talet. En nickande konstgjord hund var vanlig. Numera ser man nog oftast förbandskuddar där.
Handskfack är ett annat bilord som är rätt vilseledande. Jag har då aldrig haft några handskar där. Instruktionsbok, ficklampa, en kniv, tumstock och några våtservetter brukar jag ha där.

Ficklampa förresten… de flesta modeller passar inte att ha i fickan.

Nelley
2015-03-01 20:14
#15

#14 Joho, det är bara fickor nu för tiden som är pytte små, hahaha. Då jämför ju man med vanliga lampor. Bärbar lampa i fickstorlek - ficklampa.😃

Geru
2015-03-01 21:34
#16

#3 Mjae, rent tekniskt behöver inte ett ånglok vara illa för miljön. Den var illa för att dom använde stenkol som bränsle, men du behöver ju faktiskt inte använda det.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

raphanus
2015-03-03 17:17
#17

#13 - Påminner om en dialog jag hörde en gång:

- Nämen, har du en hatthylla? Men nuförtiden är det väl ingen som har hatt?
- Nej, men de har hatt.

kattöga
2015-03-04 16:20
#18

Asfaltsvält säger nog jag…… :)

Men vad ska man kalla ett strykjärn om det inte är av järn längre? Strykstål? Textilplattare? Textilutjämnare?`Klädesstrykare? Strykpress?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: