Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allmänt om sajten och iFokus - Medlemmar - var bor ni? - Medlemmar presenterar sig - Off topic (OT) Artificiell intelligens Boktips Fonologi och fonetik Grammatik Konstruerade/fiktiva språk Kroppspråk Lagar och lagstiftning Länkar - Föredrag Länkar - Ordböcker/lexikon Länkar - Radio/TV Länkar - Tidningar/hemsidor Råd och tips Semantik Skriftspråk - Stavning/Ortografi Skriftspråk - Tryck och grafik Språk i framtiden Språk i förändring Språkgrupp - Språk i Europa Språkhistoria Stilistik - Chattspråk/SMS-språk Stilistik - Dialekter/lokala varianter Stilistik - Korsord och korsordsord Stilistik - Kvinnligt/manligt språk Stilistik - Lyrik, dikt och poesi Stilistik - Lånord Stilistik - Maktspråk Stilistik - Ordspel och ordlekar Stilistik - Ordstäv och ordspråk Stilistik - Slang Stilistik - Språk i film, tv och litteratur Stilistik - Stilblommor, tidningsankor, tryckfel Stilistik - Ungdomligt språk Stilistik - Ålderdomligt språk Tal-, läs- och skrivsvårigheter Teckenspråk Utdöda/döende språk Vad betyder ordet/meningen? Vad kallas saken/företeelsen? Översättning/tolkning Översättningsgrodor Övrigt
Stilistik - Dialekter/lokala varianter

Göteborgsk tjötkurs

2014-04-10 15:07 #0 av: Gudrun F

Har ni sett den göteborgska tjötkursen? Den är grymt rolig, kanske allra mest för oss som (tyvärr) inte längre bor i Göteborg.

Här är länk till större bild: www.vierbrillen.se/bockerochnoter.htm

Anmäl
2014-04-10 15:24 #1 av: Marr

Hahahaha!!!!Gapskrattar

"Flöttardöpåmajsåflöttardöpåhelakåttedala"!

(Flyttar du på mej så flyttar du på hela Kortedala)

Detta hörde jag när jag passerade en parkbänk i Kortdala. När han blev ombedd "flöttapåsaj" (flytta på sig).

Det är underbart med alla dialekter!Tummen upp

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Anmäl
2014-04-10 19:26 #2 av: cattisa

Den var riktigt bra!!

(Denvalago)

StjärnorPokalStjärnor

Anmäl
2014-04-12 12:47 #3 av: [peter54]

När jag bodde i Gbg under första halvan av 80-talet var det vanligt att jag fick höra förljande om någon tyckte jag var tröfattad - e'dö bränd eller har dö kramp i hövve?

Medarbetare på Reptiler iFokus

Anmäl
2014-04-13 21:53 #4 av: thenameless

#3 Det sade vi nog rätt mycket landet runt tror jag? "Är du bränd i huvet?" osv... jag gjorde det själv och gångerna jag varit i götet är lätträknade

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence....

Anmäl
2014-04-14 06:17 #5 av: Maria

Jag känner mig väldigt hemma i denna tråden.Skrattar

/Maria

Anmäl
2014-04-14 19:12 #6 av: thenameless

De va la gött

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence....

Anmäl