Annons:
Etikettgrammatik
Läst 2393 ggr
Jalking
4/1/14, 11:40 PM

Vi cyklade runt på egna händer?

Tja… hur skriver man egentligen? Jag tänkte skriva att vi cyklade runt i byn på egen hand, men det blir ju fel eftersom vi var två. Det borde ju bli vi cyklade runt på våra egna händer, men det blir ju ännu dummare.
Vad jag menar är att vi var två som lämnade resten av gruppen.

Annons:
thenameless
4/1/14, 11:44 PM
#1

Varför inte bara skippa "på egen hand"? Eller skriva "jag och XXXX cyklade runt byn utan de andra"?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Jalking
4/1/14, 11:49 PM
#2

Har tänkt på det, men jag vill inte blanda in personers namn och identiteter. Det gäller inger jättekänsligt, jag bara bloggar lite om en resa på fotosidan.se och vill inte lämna ut övriga resenärer (även om de syns i bild ibland).

Problemet är dock ganska intressant. Det verkar vara en liten brist i svenska språket här.

ElLobo
4/1/14, 11:59 PM
#3

Man kan resa på egen hand, eller på tu man hand om man är två.

Ephraim
4/2/14, 12:08 AM
#4

Att skriva "vi cyklade runt i byn på egen hand" fungerar alldeles utmärkt.

Jag förstår dock att det kan verka konstigt om man faktiskt börjar fundera på det. Det finns ju två metaforiska händer, ska det då inte vara pluralis? Nej, inte nödvändigtvis. Det finns faktiskt en mer allmän princip involverad som jag skrev mer utförligt om i en annan tråd. Saken är ju den att de metaforiska händerna är fördelade på två personer, där var och en har en hand.

Ovan nämnda tråd rörde frågan om det heter "A och B skakade på huvudet" eller "A och B skakade på huvudena". Som jag försöker förklara där går båda bra i svenskan eftersom vi kan välja att böja efter det totala antalet huvuden, eller efter det antal huvuden som var och en har. Vad gäller på egen hand är det ju ett fast uttryck så då väljer vi inte möjligheten att pluralböja även om det rent grammatiskt också skulle gå bra.

fluffis
4/2/14, 10:37 AM
#5

"Vi cyklade runt på egen hand" tycker inte jag låter konstigt. Fundera inte så himla mycket hela tiden! 😉

maxiq
4/2/14, 11:38 AM
#6

"Cyklade runt på egna hjul"? 😛


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Annons:
Jalking
4/2/14, 5:56 PM
#7

Egna hjul blir fel i sammanhanget.

Jag strök hela meningen i innan jag publicerade den delen av resereportaget från Vietnam. Finns att läsa här. Det tillförde inte berättelsen något att berätta om hur vi cyklade på kvällen.

kickboard
4/5/14, 10:05 AM
#8

Vi cyklade runt på egen hand låter helt bra i mina öron.  Eller:  Vi cyklade runt, bara vi två.

Upp till toppen
Annons: