Annons:
Etikettspråk-i-förändring
Läst 5661 ggr
parsley
2/20/14, 9:43 AM

Bortgallrade ord

Många fina gamla ord är på väg att gallras bort ur SAOL

http://hd.se/kultur/2014/01/09/utgallrade-ord/

Annons:
Effie
2/20/14, 9:51 AM
#1

Oj vad många ord jag missat chansen att använda! :-(


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Emo
2/20/14, 10:25 AM
#2

Att ett ord gallras ut från SAOL betyder ju inte att det gallrats ut från vårt språk. Här är en intressant sida:

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Eftermiddag
2/20/14, 7:10 PM
#3

Enligt länken ska grej tas bort. Det tycker jag verkar konstigt. Det borde väl vara tillräckligt vanligt för att få vara kvar?

[peter54]
2/27/14, 12:45 PM
#4

Många ord försvinner, byts ut mot modernare eller byts mot ord som egentligen betyder något annat.

Ta bara den otroligt högfrekventa användningen av ordet "ultimata", som jag sett ofta används istället för ordet "optimala", trots att de betyder helt olika saker.

Infinitivmärket "att" är utrotningshotat. Nu skriver man till och med i tidningarna utrryck som till exempel "vi kommer komma".

Ett annat märkligt språkbruk som åtminstone jag har lite svårt för, är att många inte kan säga "jag tycker" längre, utan istället säger/skriver "enligt mig".

Ordet "enligt" använder jag exempelvis vid källhänvisningar, men aldrig att jag skulle använda det när jag vill yttra en åsikt. Då säger jag att "jag tycker" …

Vad detta beror på vet jag inte riktigt, men jag tror att det är nära besläktat med fenomenet att använda "man" om sig själv istället för "jag". Alltså att säga exempelvis "det är ganska vanligt att man tar bussen till skolan" på frågan om hur du tar dig till skolan.

Jalking
2/27/14, 12:57 PM
#5

Enligt mig och kanske ännu mer enligt min mening tycker jag verkar vara något som politiker och högre tjänstemän säger. Skitsnack med andra ord, som oftast inte betyder någonting alls och är formulerat för att det ska gå att slingra sig ur det senare i den mån det råkade betyda något.

Att kallas sig själv för man är nog allra vanligast i intervjuer med idrottare. Ingen mer än jag som har tänkt på att de nästan aldrig pratar om sig själva som jag?

[peter54]
2/27/14, 1:01 PM
#6

#5 Pratar du med tonåringar? Då får du höra ordet man i betydelsen jag oftare än ordet jag 😉

Det är nog på liknande sätt med "enligt mig", att det är personer under 25 som oftast använder det sättet att uttrycka sina synpunkter på.

Annons:
thenameless
3/3/14, 9:43 PM
#7

Enligt vad jag erfarit så försvinner många gamla fina ord för att ersättas med engelska ord som i bästa fall fått en svensk böjning. Trots att folk borde kunna den svenska motsvarigheten även SA borde ju känna till dessa och verka för deras bevarande. Men de är tokliberala.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Eftermiddag
3/4/14, 9:54 PM
#8

#7 I SAOL finns de vanligaste orden med. Svenska akademien väljer inte ut sina favoriter utan registrerar de ord som faktiskt används.

thenameless
3/5/14, 12:03 PM
#9

Men de borde inte lägga in ord som helt uppenbart är engelska och bara använts några år av obildade tonåringar  och strebbers

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

fluffis
3/5/14, 1:13 PM
#10

Strebbers?

thenameless
3/5/14, 3:44 PM
#11

Strebbers är hippa typer som är väldigt välutbildade har de senaste prylarna och ser till att de alltid är trendiga. Troligen har de redan lämnat SOFO för något ännu nyare och trendigare…

Hur som helst brukar dessa irriterande människor göra gällande att de är sinne i teknik och trender att de glömt svenskan och gärna lägger sig till med någon fejkad engelsk brytning… och blandar in engelska ord i sitt språkbruk. Ni som bor i Stockholm eller kanske även Göteborg eller Malmö känner nog igen typen?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[peter54]
3/5/14, 5:47 PM
#12

#11 Du menar inte "streber"?

Eftermiddag
3/5/14, 10:44 PM
#13

#11 Föregå med gott exempel då och sluta använda ord som streber, hippa och fejkad. De är typiska lånord.

Annons:
Ephraim
3/6/14, 12:08 AM
#14

#11 #13 Ja, streber är ju tyska (men det är från 1910 så det är kanske gammalt och fint vid det här laget?). Hipp och fejk är ju engelska och säkert inte äldre än andra hälften av 1900-talet. Men vi behöver ju inte stanna där, följande ord i #11 är också lån:

typ (från grekiska, fast denna användning av ordet kan mycket väl vara lånad från engelska)

(väl)utbildad (från tyska, ledet väl är väl nordiskt i och för sig)

trendig (från engelska)

irriterande (från latin)

människa (från fornsaxiska)

sinne (från lågtyska)

teknik (från grekiska)

Upp till toppen
Annons: