Annons:
Etikettsemantik
Läst 8465 ggr
fluffis
2/5/14, 9:24 AM

Ordet krog

Här i Skåne har jag nästan aldrig hört ordet krog. Det var inget som jag och mina kompisar använde när vi var unga och ute och röjde 🙂 Antingen är det kanske ett modeord som kommit senare eller så kanske det är mer knutet till stockholmska och/eller andra dialekter, eller vad säger ni? Vi använde ofta "gå ut" när vi skulle ut och festa och då handlade det om något disko eller en pub. Nu till min egentliga fråga: vad betyder egentligen krog? Jag har uppfattat det som ett samlingsnamn för restauranger, diskon och pubar, stämmer det? ps. Jag själv är född -78 om det kan vara intressant 🙂

Annons:
Lill-Kisse
2/5/14, 11:21 AM
#1

Förstår inte hur du lyckats undgå att höra det, särskilt med närheten till Danmark. Krog är ett gammalt ord. http://sv.wikipedia.org/wiki/Krog

Jalking
2/5/14, 6:51 PM
#2

Har du aldrig hört Hep Stars sjunga På gatorna gick folk omkring och  drog från krog till krog?

I natt jag drömde

Den älskades av det fredsälskande folket, men nykterhetsfolket gick i taket av "alkoholreklamen".

Lill-Kisse
2/5/14, 7:14 PM
#3

#2 Hon var för ung då den visan vandrade mellan kändisarna och vi andra skrålade och klinkade på gitarr.

Gasoline
2/5/14, 7:24 PM
#4

Vi sjöng faktiskt "inatt jag drömde" på iogt nto lägren när jag var mindre och aktiv i deras aktiviteter. Det ni ;-) Men vi sjöng den även på kören i skolan. Kanske för att läsarna och ledarna var unga när låten var en hit. :-)

Ephraim
2/5/14, 8:32 PM
#5

Ordet i sig är inte nytt alls, det har funnits sedan fornsvenskan (lånat från medellågtyskan). Vad ordet sedan betyder i modern svenska är lite komplicerat för det verkar som att ordet kommit att syfta på flera olika sorters inrättningar. Wikipediaartikeln ovan beskriver det hyffsat väl.

Det skulle inte förvåna mig om det finns en viss geografisk variation i vad man tycker kan kallas en krog. Säkert kan det variera med ålder och rent av mellan kompisgäng också. Det är nog knappast alla som skulle säga att man går ut på krogen (där krogen nog inte behöver syfta på en bestämd krog utan fungerar som en benämning på nattlivet i allmänhet) när man går ut för att festa. Hur språkbruket fördelar sig har jag ingen aning om. Däremot är jag rätt säker på att man har kunnat säga så ganska länge.

fluffis
2/6/14, 11:18 AM
#6

#2

Jo, den känner jag igen från musiklektionerna i skolan.

Klart jag har hört ordet krog 🙂 Det är inte det utan som jag skrev så vill jag inte kännas vid ordet så mycket i skånska sammanhang och absolut inte i min kompiskrets när jag var ung och ute och festade. Nu är jag äldre och det blir mer att man träffas hemma hos vänner istället för "ute på krogen" 😉Därför har jag ingen användning för ordet i dagsläget. Om jag vill gå på restaurang så säger jag restaurang. Det jag tycker är intressant är den eventuella geografiska variationen för ordet som Ephraim pratar om och om det betyder olika beroende på vem man pratar med.

När jag läser på wikipedia om ordet "innekrog" så associerar jag nog lite mot disko/nattklubbshållet men med ordet "lyxkrog" så tänker jag mer på restaurang. Jag vet dock inte riktigt varför.

Vad innebär ordet krog för er nu då? Är det nattlivet/festlivet i allmänhet eller någon instans som pub, restaurang, nattklubb eller kanske alla tre?

Annons:
fluffis
2/6/14, 11:06 PM
#7

Finns det inte en enda som vet vad han/hon menar när han/hon använder ordet krog? 🙂 Kan vara intressant att se om alla menar samma sak eller inte.

Intehärutandär
2/7/14, 9:35 AM
#8

Jag är ett år yngre och från Dalarna och här säger vi krog. Det är för mig ett ställe som serverar mat dagtid och musikunderhållning/dj och alkohol på kväll. Mammas generation säger puben. Det för mig är ett mindre ställe med en bar och ett par bord. Inget dansgolv eller livemusik.

Eftermiddag
2/7/14, 9:36 AM
#9

Jag kan använda ordet krog på två sätt. Både om ett obestämt "gå ut" och om en restaurang. Exempel:

1. Ska vi gå på krogen? = Ska vi gå till obestämd lokal och konsumera alkohol?

2. Vilken mysig krog! = Vilken mysig restaurang!

fluffis
2/10/14, 9:53 AM
#10

Intressant. Tack för att ni delade med er!

Inkanyezi
2/11/14, 9:28 AM
#11

Sättet att gå på krogen har ju ändrats under den tid som jag har levat. Min morfar gick emellanåt på krogen för att ta sig ett glas, och det hängde ihop med att han gärna drack mer än vad motboken gav. Min pappa delade ändå med sig genom att ge honom hela sin ranson, eftersom pappa aldrig någonsin drack alkohol.

Så för mig var första kontakten med ordet krog, restaurangen där morfar tog sig ett glas, där den obligatoriska smörgåsen också måste beställas. Däremot gick jag aldrig någonsin själv till det jag uppfattade som krog. Jag har alltid sett det som ett ställe där det obligatoriskt måste finnas en möjlighet att beställa in snaps. Senare har jag haft samma association till ordet, och jag såg inte restauranger som inte serverade något starkare än vin som "krog".

En annan anknytning till ordet har ju den äldre användningen, som också har gett upphov till en nel del ortsnamn, däribland Tallkrogen i Stockholm, Pungpinan och Pilkrog. Det har mestadels varit värdshus för vägfarande, men också ställen där det i huvudsak dracks sprit. Anknytningen till utskänkning är ganska stark.

Jag använder sällan ordet, och mest i sammansättningar, som krogliv eller i idiom som att gå på krogen. När jag nämner en specifik restaurang som krog är det oftast en lyxrestaurang med rykte som krog eller någon av de äldre restauranger som min morfar brukade besöka, exempelvis Damberg på David Bagares gata nära Engelbrektsplan, och som lades ner omkring 1960. Jag skulle aldrig använda det om ställen som mest serverar öl, även om de har alkoholtillstånd och också serverar mat, likt gamla Kaos, där jag har spelat ibland, eller Cafe Ricardo, där jag själv har jobbat. Ordet pub var inte helt etablerat då, på sextiotalet, men det kom ungefär då,

Bland restauranger jag ser som krogar finns Operakällaren, Grand Hotell och några andra, där det gemensamma är att de är etablerade sedan länge och serverar sprit, men alla är inte överdrivet lyxiga, utan en del är kvartersrestauranger som har funnits länge, som Pelikan på Söder och Kvarnen. Jag tror att jag själv använder ordet mest om krogar som av tradition har kallats så, men att mer nyetablerade ställen sällan platsar i samma liga, och att "pub" är ställen med i huvudsak ölutskänkning och där man kan ta sin öl stående. På krogar sitter man vid bord, och samma gäller de äldre lokaler jag ser som ölsjapp; också där sitter man vid bord.

lilleman99
2/14/14, 3:55 AM
#12

Krog är ett urgammalt ord. Det är det danska ordet för krok.

I Göteborg finns den gamla arbetarstadsdelen Olskroken med klassiska landshövdingehus.

Olskroken kommer av Ols (Olofs) krok =krog. Man drog ihop Olofs till Ols. Det lär ha varit ett ställe för utskänkning av starka drycker som folk brukade frekventera för att supa och umgås.

Varför man inte har översatt det danska krog till krok som det borde heta på svenska, är nåt jag däremot inte fått reda på, fast jag kollade i Runeberg: http://www.runeberg.org/svetym/0444.html  I Göteborg hette det i alla fall krok. Man lär ha sagt: "Nu går vi ner på kroken å tar en öl." Numera säger vi göteborgare krog som alla andra.

Jo, jag kom på en sak till. Det finns en roman av Emile Zola som heter Krogen på svenska. Den handlar om en alkoholistfamilj i Paris på 1880-talet. Kan rekommenderas. På franska: L'Assommoir

Vad l'assommoir i sin tur betyder är jag osäker på. Wiktionary har det inte. Google översätt säger "den bedövade" och det kan ju tänkas att det är huvudpersonen som är "bedövad" av sprit.

fluffis
2/14/14, 8:35 AM
#13

lilleman99:

Vad innebär krog för dig i dagens läge?

Annons:
Ephraim
2/14/14, 2:00 PM
#14

#12 Ordet krog är inte släkt med ordet krok och vi har inte fått det från danskan. Det är visserligen sant att krok heter krog på danska, men det är ett rent sammanträffande. Krog heter kro på modern danska (men krog på äldre danska).

Ordet krog är, enligt både SAOB och Hellquist som du länkade till, lånat från medellågtyskan. Ursprunget till detta ord är något oklart men möjligen är det släkt med vårt kruka. Ordet krok är däremot ett nordgermanskt arvord.

Angående Olskroken är ursprunget till namnet inte helt klart men jag skulle faktiskt tro att det sista ledet är en krok och inte en krog. Wikipedia skriver: "Kanske var det ägaren till Stora Landeriet 1651-1671, Ollrich Steinkamp som står för förleden 'Ols' och 'kroken' kan syfta på att Gullbergsån gjorde en krök precis här." Det verkar dock väldigt spekulativt, det skulle lika gärna kunna vara någon Olof som givit upphov till förledet Ols–.

[peter54]
2/27/14, 12:57 PM
#15

Jag är visserligen rätt gammal, men det tog lång, lång tid innan jag begrep att ordet krog bara betyder ungefär restaurang. Jag har aldrig varit och röjt på uteställen någonsin, så jag trodde säkert ända till jag var kanske 30 år att en krog var mer som en pub, ett ställe dit man enbart gick för att supa.

Upp till toppen
Annons: