Annons:
Etikettövrigt
Läst 2555 ggr
[rolnor]
12/31/13, 9:39 AM

Feliz Ano Novo!

Önskar jag alla.

Annons:
raphanus
12/31/13, 1:55 PM
#1

Head uut aastat kõigile!

Inkanyezi
1/1/14, 12:23 AM
#2

Nyårshälsningen på portugisiska får mig alltid att dra på smilbanden. Men vi får väl hoppas på ett gott nytt år.

[rolnor]
1/1/14, 10:48 AM
#3

Om du menar att det är nåt fel på den så vill jag gärna ha den korrekta!😃

Inkanyezi
1/1/14, 11:00 AM
#4

O nej, det heter så på portugisiska. Det är bara att alla spanskspråkiga hör något annat.

[rolnor]
1/1/14, 11:16 AM
#5

Vad hör dom?

Inkanyezi
1/1/14, 11:38 AM
#6

Ano betyder anus, ändtarmsöppning, på spanska.

Annons:
Ephraim
1/1/14, 11:53 AM
#7

Latinet hade tre ord som påminner om varandra: annus med kort a och geminerat (långt) n ānus med långt a och enkelt (kort) n anus med kort a och enkelt n Av dessa är det bara annus och ānus som har reflexer i moderna romanska språk. I alla romanska språk sammanföll kort a och långt ā. Geminerat nn och enkelt n sammanföll emellertid inte i alla språk. I spanskan blev nn till en palatal nasal ñ medan n förblev n mellan vokaler. I portugisiskan försvann enkelt n mellan vokaler med nasala diftonger som resultat. Geminerat nn utvecklades sedan till enkelt n. Effekten är att n mellan vokaler går tillbaka på latinets nn i portugisiskan men på latinets n i spanskan. Just vad gäller de här två orden är det resultatet lite roligt!

Ephraim
1/1/14, 12:01 PM
#8

Fēlīx sit annus novus!

LajvKrattan
1/1/14, 12:36 PM
#9

Hyvää uutta vuotta!😃

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

DesK
1/3/14, 6:14 PM
#10

Prosit Neujahr! 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Endezeichen
1/4/14, 10:29 PM
#11

Stastny novy rok!

Prospero ano nuevo

Tjeckiska + spanska utan specialtecken då jag inte finner dem just nu.

Upp till toppen
Annons: