Annons:
Etikettskriftspråk-ortografi
Läst 8949 ggr
Chara Choppel
12/10/13, 8:55 PM

Symptom Symtom

Läste just ett inlägg som är stängt för kommentarer.

Stavning: Symptom eller symtom.

Sen finns en röstning där man får välja det ena eller det andra.

Jag skulle säga att båda stavningarna är tillåtna. Det fick jag lära mig på Komvux 1980. Då sades att bägge stavningarna är tillåtna utav Svenska språknämnden och enligt SAOL - Svenska Akademins ordlista.

Ofta finns inte ett rätt och ett fel (akademin - akademien) och detta gäller ju också uttal: kex, mögel, kiosk, strategi, dirigent, acceptera.

Annons:
[Tilde]
12/10/13, 9:15 PM
#1

Jag säger/skriver symptom, tycker det är mest korrekt, även om båda är "rätt". På engelska säger man exempelvis symptom, så ja. 🙂

Hur kan man uttala "acceptera" om inte som axeptera?

Chara Choppel
12/10/13, 9:27 PM
#2

Angående acceptera.

Det finns folk som uttalar det "asseptera".

[Tilde]
12/10/13, 9:39 PM
#3

#2 Oj verkligen? 😮 Aldrig hört! Vad konstigt.. :)

Ephraim
12/10/13, 9:49 PM
#4

Om du syftar på den här tråden är den inte stängd vad jag kan se. Men trådar med omröstning kräver att man röstar innan man kan läsa svaren.

När jag undersökte saken i den tråden verkade stavningarna symtom och symptom vara ungefär lika vanliga i dagstidningstext. Det är inte bara så att båda stavningarna är tillåtna, de är också stilmässigt likvärdiga.

Angående uttalet asseptera så har jag en känsla av att det var vanligare förr men det förekommer säkert fortfarande.

Lillsöt
12/14/13, 11:29 PM
#5

Jag stavar också symptom, men man ser oftast den andra stavningen, symtom.

Ephraim
12/16/13, 4:57 PM
#6

Jag hade också trott att stavningen symtom var vanligare men en google-sökning på svenska visar faktiskt att det tvärtom är stavningen symptom som är den vanligaste. Enligt mig själv i förra tråden var stavningarna i stort sett lika vanliga i tidningstext.

Annons:
Andina
2/2/14, 4:45 PM
#7

Är "symtomatisk" korrekt att använda då också???

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Ephraim
2/5/14, 8:17 PM
#8

#7 Ja, symptomatisk och symtomatisk går bra båda två.

lilleman99
2/14/14, 3:18 AM
#9

Jag ville se vad symptom heter på grekiska och det är "symptómata".

συμπτώματα.

Försökt kolla etymologin, men Wiktionarys server verkar ha problem.

sym betyder ju sam-, men ptom får jag inte nån hint om vad det betyder - eller -ptomata då, känns som att det är plural i alla fall.

Vad skulle ett enskilt symptom heta på grekiska då?

Ephraim
2/14/14, 12:29 PM
#10

Jag antar att det är forngrekiska du frågar efter. Nominativ, ackusativ och vokativ singularis är σύμπτωμα (sýmptōma); eftersom ordet är neutrum heter det samma i nominativ och ackusativ. Nominativ, ackusativ och vokativ pluralis är mycket riktigt συμπτώματα (symptṓmata).

Ordet är bildat från ett verb συμπίπτω (sympíptō) som betyder ungefär ’möta en olycka, drabbas av’. Detta är i sig bildat av σύν (sýn) ’samman’ och ett verb πίπτω (pī́ptō) som betyder 'falla'.

Det sistal ledet –μα (–ma) med stammen –ματ (–mat) är ett vanligt suffix för att bilda abstrakta substantiv från en verbrot.

Ephraim
2/14/14, 2:22 PM
#11

För att fortsätta etymologin kan man väl säga att σύν (sýn) möjligen faktiskt är släkt med svenskans sam-. Verbet πίπτω (pī́ptō) ’falla’ kommer troligen av en urindoeuropeisk rot *pet(H)– ’falla; flyga’ som även ligger till grund för verbet πέτομαι (pétomai) ’flyga’ och substantivet πτερόν (pterón) ’vinge’. Det är således troligen släkt med svenskans fjäder. Suffixet –μα (–ma) är även det av indoeuropeiskt ursprung och kan härledas till ett rekonstruerat suffix *-mn̥ (som i förgrekiskan måste ha utvidgats till *-mn̥t). Detta har bara lämnat spår i germanskan men möjligen hittar vi det i svenskans namn.

Verbet πίπτω (pī́ptō) är ett sådant grekiskt verb som har många avljudsformer och reduplicering (upprepning av första ljudet). Därav att det är lite svårt att känna igen det i sammansättningen.

[peter54]
2/27/14, 12:53 PM
#12

Jag skriver symtom utan p och har så gjort så länge jag minns. Jag har inte tänkt så mycket på vilket som är vanligast, men jag vet att en del till och med uttalar ordet med hörbart "p".

När det gäller ord med dubbelt c, som exempelvis acceptera, upplever jag att det är ganska vanligt att folk uttalar det som "asseptera". Om någon jag känner väl säger så, frågar jag direkt; -"säger du assellerera också?".

Melissa V
2/27/14, 2:01 PM
#13

Skriver alltid symptom, men minns väl att läraren alltid skrev symtom. Men inget hon verkade notera eller ens bry sig så mycket om. 

Men så skriver jag aderton också så är väl gammalmodig

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum


Annons:
Upp till toppen
Annons: