Annons:
Etikettövrigt
Läst 3777 ggr
[Yllhilda]
11/13/13, 1:37 AM

Samma förnamn.

Jag vet inte om det passar in här, men jag gör ett försök. 

Namn som blir vanliga är ju en modefråga, så givetvis är det vissa som blir bästa vänner som också har samma förnamn. Men jag har också lagt märke till att en del som har samma förnamn nästan instinktivt undviker varandra. Jag har till exempel upptäckt att jag inte kommer överens med en enda som har samma förnamn som jag själv, trots att jag försökt. Är det så att de med ovanligare namn nästan blir lite snåla eller högfärdiga just på grund av det? 

Flera par av bl.a. Elin och Elin, Lina och Lina, Niclas och Niklas samt John och John har förekommit, medan de två Ingelorna eller Rickardarna knappt talade med varandra.

Vad har ni för erfarenheter, är det något ni alls funderat på?

Annons:
VildaVittra
11/13/13, 2:30 AM
#1

Det har jag inte upplevt det som, jag har kommit överens med alla 4 som jag träffat under mitt liv med samma förnamn som jag.

En av dom har jag umgåtts en hel del med, men då kallar jag henne förvisso vid hennes smeknamn, men det är pga schemaskäl då vi jobbade på samma ställe och det var lättare att hålla ordning på oss i anteckningarna om vi inte signerade med samma namn.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Yllhilda]
11/13/13, 10:19 AM
#2

#1 Är det ett ovanligt namn du har? Var det något som låg "i tiden" när du döptes? 🙂

VildaVittra
11/13/13, 11:33 AM
#3

Det var inte supervanligt då, även om det fick en topp året jag föddes pga en tv-serie. Dock är det vanligare nu då  det är internationellt gångbart.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Effie
11/13/13, 1:57 PM
#4

Jag har ju inte träffat så många som heter som jag, varken mitt första tilltalsnamn som jag bytte bort i tioårsåldern, eller namnet jag bytte till (som är ungefär lika ovanligt; drygt 3000 personer). Problem att umgås? Nej. Det är kul att hitta en namne, men mer än så är det ju inte.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Emo
11/13/13, 7:02 PM
#5

Är man ensam i landet med namnet, så går det inte att ha en uppfattning om "problemet" som TS beskriver. 😃

För min del hade det varit underligt att träffa på någon i Sverige som också heter Emo.

Jag kommer inte att åka till USA och träffa släktingar där. Bland dem finns fler med samma namn som jag har. Det hade varit kul om de kommit hit och besökt oss.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

DesK
11/14/13, 10:13 AM
#6

Mitt förnamn är ju ganska ovanligt, men de få gånger jag har träffat någon med samma förnamn blir jag bara glad 🙂 Träffade faktiskt en kvinna med samma förnamn som jag för ett tag sedan och vi skrattade båda glatt. Numera är vi vänner och träffas då och då i olika sammanhang.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
[Yllhilda]
11/14/13, 5:04 PM
#7

Vad roligt ändå att ni har positiva erfarenheter av "samma namn" :) Det gör mig glad.

Intehärutandär
11/18/13, 1:23 AM
#8

Jag har aldrig mött någon med mitt namn, finns 6 st i sverige med samma stavning, med troligen inte samma uttal. Vi hade tre Daniel i klassen i grundskolan. Fast två kallas vid dess efternamn, den tredje Danne. Två är vänner för livet. Då vi hade återträff för några år sedan, så bodde de t o m ihop och gjorde fortfarande allt ihop. Nu är den ena pappa, men Danne bor säkert kvar. Haha.

obstitant
12/4/13, 3:00 PM
#9

Jag har ett extremt vanligt förnamn, så det har inte gått att undvika att få flera vänner med samma namn. Det kan bli lite förvirrande ibland (i min gymnasieklass var vi 4 med samma namn), men det får man väl ta.

Inkanyezi
12/7/13, 11:56 PM
#10

Jag har ett ganska ovanligt förnamn, men ändå har jag en gång haft en klasskamrat med samma förnamn, vilket gav orsak till att använda efternamnet för att skilja oss åt i skolan. Klasskamratens namn stod på alla sedlar, eftersom fadern, med samma namn, var chef för Riksbanken.

Det gav upphov till en del skämt i stil med Birgitta Anderssons "Det är din krona Gustav, det står Gustav på den."

[Tilde]
12/10/13, 9:20 PM
#11

Jag har faktiskt inte träffat någon med samma namn som jag, förutom kanske en liten flicka på en nöjespark när jag var yngre - men vi umgicks ju inte direkt. 😂 Jag tycker det vore jobbigt med en kompis som hette Tilde, känns ju konstigt också… JAG är ju Tilde! I så fall hade jag kommit på ett smeknamn till tjejen. 😛

kolpa
12/11/13, 4:39 PM
#12

Jag har inte direkt träffat någon som heter samma om jag… Har sett på forum att en del har samma men annars vet jag inte. Mitt smeknamn känner jag heller ingen som heter, men det har jag sätt mycket oftare på forum :)

Upp till toppen
Annons: