Annons:
Etikettstilistik-dialekter-lokala-varianter
Läst 9778 ggr
[Emma J]
11/10/13, 6:52 PM

Träna bort dialekt

Vill i framtiden bo i USA, och vill väldigt gärna träna bort min väldigt starka svenska dialekt. Jag har inte pratat språket särskilt mycket på grund av min sociala fobi, men jag skriver flytande och förstår när folk pratar. Jag kan ju prata också utan problem, men man hör väldigt tydligt att jag inte är amerikan. Så, har någon några hjälpsamma tips?

Annons:
[Yllhilda]
11/10/13, 11:00 PM
#1

En period med massa filmer helt utan undertexter har jag funnit hjälpsamt. Sen finns små "kurser" på youtube där man får lära sig dialekter, så om du vill kan du säkert lära dig prata som en infödd texasbo om du känner för det. 👍

[Memento Mori]
11/11/13, 9:58 AM
#2

Håller med #1 sen kan du ju träna på att prata med dig själv när du är ensam hemma någon gång. Övning ger färdighet. 😉

Lill-Kisse
11/11/13, 9:54 PM
#3

Det är väl bäst att försöka prata engelska först och inte eftersträva någon av alla amerikanska dialekter som finns. Amerikaner gillar prydlig engelska, sådan som vi lärde oss i skolan. Räkna med komplimanger.
Den svenska brytningen avtar ganska fort, när man slutar vara generad för att man pratar prydlig engelska.

[Emma J]
11/12/13, 12:47 PM
#4

Tack för alla svaren.

VildaVittra
11/13/13, 2:42 AM
#5

Gå på puben i landet och bli full, då brukar det lossna. 😉 En annan är att titta på realityserier från den delstat som du vill låta som och härma det de säger. Notera vilka ord som betonas, tex så vi i Sverige kan dra ut nej, för att få det att betyda något annat, så gör man ju inte på samma sätt med No på engelska.

Faktiskt så finns det något negativt med att låta som en infödd, de tror nämligen då att man kommer därifrån, och då kan det bli knas när det är något man inte förstår, ordmässigt eller någon oskriven regel.

Jag har blivit utskälld för jag var en "j****a engelska h**a", trots att det inte finns en droppe brittiskt blod i mina ådror vad jag vet. 😮

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

raphanus
11/13/13, 12:24 PM
#6

Var inte rädd för att överdriva och spela teater i början. Efter hand märker du vad som är lagom.

Annons:
Caspia
11/20/13, 9:21 PM
#7

Jag åkte till USA som utbytesstudent när jag var 22. Jag pratar inte "svengelska" utan uppfattar att jag pratar så som jag lärt mig i skolan. Väldigt många trodde att jag var från Boston. Gissar att det är någon form av akademiskt tonad am-engelska. I övrigt, prata på bara. Snabbt och utan att fundera på grammatik.

Envishet och drömmar

[Yllhilda]
11/20/13, 10:08 PM
#8

#7 Att prata snabbt och utan att fundera på grammatik kommer med övning. Ju mer man pratar desto fortare kommer det gå. I början är det ganska normalt att inte vara lika "flowing".

Lill-Kisse
11/20/13, 10:47 PM
#9

En häftig aha-upplevelse är att höra folk, som vuxit upp med engelska, slarva eller inte kunna sin grammatik perfekt. Då kan de egna hämningarna släppa, för om de får säga fel, så får väl jag också böja lite fel ibland.

Thaeri
11/21/13, 6:45 AM
#10

Och jag vill bara säga att det är din brytning du vill träna bort.

Dialekt handlar enbart om ditt modersmål. Ärligt talat, när jag läste rubriken trodde jag att du ville träna bort ditt skånska uttal eller något för att låta som de gör på TV.

brytning (sv) = foreign accent (en)

[Zorita]
11/23/13, 5:50 PM
#11

Prata prata prata! Sen är det ok att ha lite brytning också, det är bara charmigt. Det är också helt ok att säga fel ibland.

[Tilde]
12/9/13, 9:52 PM
#12

Jämt när jag lär mig språk så lyssnar jag och härmar. Exempelvis en film så kan du pausa ibland och upprepa vad de säger. Överdriv gärna uttal så som z och andra speciella ljud, för att sedan tona ner det lite när det väl sitter. :)

Chara Choppel
12/10/13, 9:00 PM
#13

Tror inte det är din svenska dialekt du vill få bort utan din brytning.

Uttalsregler brukar finnas i grammatikor.

Engelsk grammatik då, eller om det finns någon speciell Amerikansk-engelsk grammatik.

Till exempel bör du lära dig och öva på när engelskan har tonande s. Det blir som z på svenska.

zzzz-ljud.

Du bör träna dig på att uttala konsonanter så de inte låter "svenska". Googla på amerikanska uttalsregler.

Annons:
Upp till toppen
Annons: