Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allmänt om sajten och iFokus - Medlemmar - var bor ni? - Medlemmar presenterar sig - Off topic (OT) Artificiell intelligens Boktips Fonologi och fonetik Grammatik Konstruerade/fiktiva språk Kroppspråk Lagar och lagstiftning Länkar - Föredrag Länkar - Ordböcker/lexikon Länkar - Radio/TV Länkar - Tidningar/hemsidor Råd och tips Semantik Skriftspråk - Stavning/Ortografi Skriftspråk - Tryck och grafik Språk i framtiden Språk i förändring Språkgrupp - Språk i Europa Språkhistoria Stilistik - Chattspråk/SMS-språk Stilistik - Dialekter/lokala varianter Stilistik - Korsord och korsordsord Stilistik - Kvinnligt/manligt språk Stilistik - Lyrik, dikt och poesi Stilistik - Lånord Stilistik - Maktspråk Stilistik - Ordspel och ordlekar Stilistik - Ordstäv och ordspråk Stilistik - Slang Stilistik - Språk i film, tv och litteratur Stilistik - Stilblommor, tidningsankor, tryckfel Stilistik - Ungdomligt språk Stilistik - Ålderdomligt språk Tal-, läs- och skrivsvårigheter Teckenspråk Utdöda/döende språk Vad betyder ordet/meningen? Vad kallas saken/företeelsen? Översättning/tolkning Översättningsgrodor Övrigt
Stilistik - Dialekter/lokala varianter

Träna bort dialekt

2013-11-10 18:52 #0 av: Emma J

Vill i framtiden bo i USA, och vill väldigt gärna träna bort min väldigt starka svenska dialekt. Jag har inte pratat språket särskilt mycket på grund av min sociala fobi, men jag skriver flytande och förstår när folk pratar. Jag kan ju prata också utan problem, men man hör väldigt tydligt att jag inte är amerikan. Så, har någon några hjälpsamma tips? 

Anmäl
2013-11-10 23:00 #1 av: [Yllhilda]

En period med massa filmer helt utan undertexter har jag funnit hjälpsamt. Sen finns små "kurser" på youtube där man får lära sig dialekter, så om du vill kan du säkert lära dig prata som en infödd texasbo om du känner för det. Tummen upp

¨* Den som gapar efter galen fågel ser inte skogen för alla ben *¨
Medarbetare på virkning och gravid ifokus.

Anmäl
2013-11-11 09:58 #2 av: [Memento Mori]

Håller med #1 sen kan du ju träna på att prata med dig själv när du är ensam hemma någon gång. Övning ger färdighet. Skämtar

Anmäl
2013-11-11 21:54 #3 av: Lill-Kisse

Det är väl bäst att försöka prata engelska först och inte eftersträva någon av alla amerikanska dialekter som finns. Amerikaner gillar prydlig engelska, sådan som vi lärde oss i skolan. Räkna med komplimanger.
Den svenska brytningen avtar ganska fort, när man slutar vara generad för att man pratar prydlig engelska. 

Anmäl
2013-11-12 12:47 #4 av: Emma J

Tack för alla svaren.

Anmäl
2013-11-13 02:42 #5 av: VildaVittra

Gå på puben i landet och bli full, då brukar det lossna. Skämtar En annan är att titta på realityserier från den delstat som du vill låta som och härma det de säger. Notera vilka ord som betonas, tex så vi i Sverige kan dra ut nej, för att få det att betyda något annat, så gör man ju inte på samma sätt med No på engelska.

Faktiskt så finns det något negativt med att låta som en infödd, de tror nämligen då att man kommer därifrån, och då kan det bli knas när det är något man inte förstår, ordmässigt eller någon oskriven regel.

Jag har blivit utskälld för jag var en "j****a engelska h**a", trots att det inte finns en droppe brittiskt blod i mina ådror vad jag vet. Förskräckt

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2013-11-13 12:24 #6 av: raphanus

Var inte rädd för att överdriva och spela teater i början. Efter hand märker du vad som är lagom.

Anmäl
2013-11-20 21:21 #7 av: Caspia

Jag åkte till USA som utbytesstudent när jag var 22. Jag pratar inte "svengelska" utan uppfattar att jag pratar så som jag lärt mig i skolan. Väldigt många trodde att jag var från Boston. Gissar att det är någon form av akademiskt tonad am-engelska. I övrigt, prata på bara. Snabbt och utan att fundera på grammatik.

Anmäl
2013-11-20 22:08 #8 av: [Yllhilda]

#7 Att prata snabbt och utan att fundera på grammatik kommer med övning. Ju mer man pratar desto fortare kommer det gå. I början är det ganska normalt att inte vara lika "flowing".

¨* Den som gapar efter galen fågel ser inte skogen för alla ben *¨
Medarbetare på virkning och gravid ifokus.

Anmäl
2013-11-20 22:47 #9 av: Lill-Kisse

En häftig aha-upplevelse är att höra folk, som vuxit upp med engelska, slarva eller inte kunna sin grammatik perfekt. Då kan de egna hämningarna släppa, för om de får säga fel, så får väl jag också böja lite fel ibland.

Anmäl
2013-11-21 06:45 #10 av: Thaeri

Och jag vill bara säga att det är din brytning du vill träna bort.

Dialekt handlar enbart om ditt modersmål. Ärligt talat, när jag läste rubriken trodde jag att du ville träna bort ditt skånska uttal eller något för att låta som de gör på TV.

brytning (sv) = foreign accent (en)

Anmäl
2013-11-23 17:50 #11 av: [Zorita]

Prata prata prata!

Sen är det ok att ha lite brytning också, det är bara charmigt. Det är också helt ok att säga fel ibland.

Anmäl
2013-12-09 21:52 #12 av: Tilde

Jämt när jag lär mig språk så lyssnar jag och härmar. Exempelvis en film så kan du pausa ibland och upprepa vad de säger. Överdriv gärna uttal så som z och andra speciella ljud, för att sedan tona ner det lite när det väl sitter. :) 

♥ Tilde

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.