Annons:
Etikettråd-och-tips
Läst 10163 ggr
ellinorrasmusson
2013-10-29 15:48

Lära sig svenska

Hej!

Jag hoppas att jag har kommit till rätt sajt med min fråga, eller ja, jag skulle behöva lite tips och idéer till min pojkvän som ska lära sig svenska. Glad

Hur tycker ni att man på bäst sätt lär sig ett nytt språk? Han kommer från Brasilien och kan inte säga mer än det lättaste, typ Hej! Hur är det? osv..

Vill jättegärna ha tips på uppgifter och annat skoj som vi kan ha nytta av.

Med vänlig hälsning Ellinor

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

Annons:
Lill-Kisse
2013-10-29 23:11
#1

Skicka ut honom för att göra praktiska uppgifter på egen hand, som t ex handla mat, fixa tvätten i tvättstugan, åka buss.
Första gångerna följer du med och visar, men sedan får han klara sig själv. Han kan ha med sig ett block och anteckna främmande ord som han stöter på och vill veta betydelsen av.

DesK
2013-10-30 05:52
#2

Prata så mycket svenska som möjligt med honom, även om detta innebär att du får säga allt 2 gånger. Titta på svenska filmer, låna böcker på biblioteket på lätt svenska. Se till att han går med här och väljer några sajter som han är intresserad av och sen deltar i diskussionerna där. Ha tålamod för svenska är ett svårt språk!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Effie
2013-10-30 12:26
#3

På en del ställen finns det språkcaféer (t.ex. på bibliotek) för att träna prata språk, även svenska.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Gatukorsning
2013-10-30 20:02
#4
  • Om ni kollar på film eller tv så se till så att du slår på textning. Det hjälper oerhört mycket för då får han både höra hur ordet låter samt se det i text.

  • Spela ordmemory!

  • En annan sak som är gammaldags men språkeffektiv (i mitt tycke), det är att sätt post-it lappar på saker och ting i hemmet.

      Till exempel: ett skåp, en dörr, en spegel osv.

Och när han sedan anser sig kunna ordet (förstå det och       kanske uttala det rätt) så plockar han själv bort lapparna. Jag skulle använda gula lappar för n-ord och kanske rosa för t-ord för att göra det ännu mer visuellt.

Det finns en uppsjö av böcker och hemsidor som är jättebra även för självstudier.

Min man kunde bara säga "knäckebröd" innan han flyttade till Sverige och idag (några år senare) så har vi diskusioner på svenska om miljöpolitik! Grunden till att lära sig ett nytt språk handlar mycket om den enskilda individens attityd till det nya språket och att man inte ska vara rädd för att säga fel.

Säg till om du vill ha tips på böcker och hemsidor så kan jag antingen skriva här eller skicka pm.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

[Yllhilda]
2013-11-08 14:31
#5

Natur-vägen som folk föreslagit är klart den bästa. 

Han kan prova det jag gjorde(och som jag tyckte funkade riktigt bra) Jag skrev ner 5 ord med översättning, läste dem(i sängen) 2 gånger noga, sen somnade jag. Kvällen efter skrev jag ner 5 nya, läste dem från föregående kväll 1 vända och sen dem nya 2 vändor, sen somnade jag. 

Sen upprepade jag proceduren varje kväll i 3 månader. Orden jag lärde mig sitter än. Han behöver inte skriva ner orden, han kan använda andra saker, som en glosbok.

powerofthebass
2013-11-08 14:38
#6

Tack 5# det här ska jag testa fast på latin .

Obiter dictum .**_ Ut pictura poesis, 
**_

Annons:
ellinorrasmusson
2013-11-14 15:46
#7

Tack, vilka fantastiska tips ni har gett mig, saker som jag aldrig ens tänkt på att han kan göra!

Super!

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

[Zorita]
2013-11-23 12:28
#8

Bra tips! Min sambo försöker lära sig svenska nu. Någon som har bra tips på nån bok eller ljudbok?

[Yllhilda]
2013-11-23 13:15
#9

#8 Du menar en kurs?

[Zorita]
2013-11-23 17:43
#10

#9 Ja, som redskap för att lära sig. Vi bor utomlands så han hör inte mycket svenska under dan, och då vore det super om han kunde ha nån bok eller ljudbok att plugga till.

[Yllhilda]
2013-11-23 22:40
#11

#10 http://www.loecsen.com/travel/0-en-67-2-23-free-lessons-swedish.html

http://www.babbel.com/learn-swedish

http://mylanguages.org/learn_swedish.php

http://www.lingq.com/es/ (på spanska)

http://www.lingq.com/

Några sidor på nätet jag hittade. 

Sen borde du kunna hitta spanskspråkiga svenska-kurser på varje stor välsorterad bokkedja.👍

Sen tror jag att tecknade barnfilmer hjälper då språket och fraserna är enklare.

Inkanyezi
2013-11-28 09:07
#12

Jag tror att alla Astrid Lindgrens böcker finns som ljudböcker. De är riktigt bra att börja med; ljudboken parallellt med samma bok tryckt på papper.

[Zorita]
2013-11-28 09:44
#13

Tack för tipsen! Nu har vi prytt huset med postits till att börja med :D

Annons:
Gatukorsning
2013-11-28 22:38
#14

#13 Kul! Jag lovar att det kommer att ha effekt!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

[Tilde]
2013-12-10 21:23
#15

Jag "tvingade" min sambo (som är dansk) att prata svenska i början. Han fick gissa sig till ord han inte kunde, eller säga dem på danska fast med svenskt uttal. Han använde alltså svenska så mycket att det nu är mer naturligt för honom att prata svenska i hemmet än danska. 😂

Men såklart är det lättare att lära sig ett annat nordiskt språk. Ge din pojkvän svenska enkla böcker, kanske barnböcker. Sätt dig ner med honom och låt honom läsa böckerna högt (rätta uttal om det behövs). Sedan översätter ni tillsammans. :)

Upp till toppen
Annons: