Annons:
Etikettgrammatik
Läst 25575 ggr
diamantsorg
2013-10-09 18:46

Aspekt?

Kan någon förklara vad ordet aspekt betyder och när man ska använda det? Kollade precis på wikipedia, men begrepp inget xD

Annons:
Lill-Kisse
2013-10-09 19:09
#1

Jag tänker på två förklaringar. Ordet "aspekt" kan användas i stället för synpunkt och synvinkel av en sak. Den andra förklaringen är när man talar om att två himlakroppar är i viss ställning i förhållande till varandra. Det kallas också aspekt.

Ephraim
2013-10-09 23:24
#2

Eftersom detta är postat under "grammatik" antar jag att du menar aspekt såsom ordet används inom Grammatiken.

Aspekt är en böjningskategori i många språk som kategoriserar de händelser ett verb beskriver utifrån hur de utvecklas över tid. Det är inte det lättaste att förstå vad aspekt är i sig, men man kan förstå det som ett samlingsbegrepp för alla grammatiska regler som har att göra med tid och som inte är tempus. Notera möjligen att vissa författare använder begreppet aspekt i snävare betydelse.

Tempus placerar endast en händelse längs tidslinjen. Kommer den att ske (futurum), sker den nu (presens), skedde den förr (preteritum), sker den specifikt i morgon (krastinale), skedde den tidigare under dagen (preteritum hodiernale)?

Aspekt är alla övriga tidsmässiga beskrivningar man kan tänka sig. Är händelsen avslutad, är den upprepad, är den avslutad och sedan återupptagen, är den utsträckt över tid, sker den bara en mycket kort tid, är det något som pågår konstant utan förändring (ett tillstånd) etc.

Det är stor skillnad på olika språk vilka olika aspekter de markerar och hur de markeras. Det kan markeras genom ordböjning eller genom ordbildning, med särskilda fristående ord eller genom komplicerade konstruktioner. Vissa språk bryr sig väldigt mycket om aspekt (de slaviska språken) medan andra inte gör det (svenskan).

I de germanska språken markeras aspekt ofta genom olika verbkonstruktioner. Svenskans mest grammatikaliserade aspekt är perfekt aspekt. Presens + perfekt aspekt är alltså "jag har simmat" (ofta kallat bara perfekt). Preteritum + perfekt aspekt är "jag hade simmat" (ofta kallat pluskvamperfekt). Perfekt markerar i princip att vi inte är så fokuserade på när en händelse faktiskt inträffade, utan snarare hur den inverkar på nuet. Perfekt aspekt förutsätter inte nödvändigtvis att en händelse är avslutad eller att ett visst resultat har uppnåtts. "Jag har ätit" betyder inte att jag är mätt, eller att jag åt upp allt. Men det betyder att vi befinner oss i nutid, och ser tillbaka på ett tidigare tillfälle då jag åt, vilket sannolikt påverkar min nuvarande situation.

På engelska finns progressiv aspekt. Det är alltså konstruktioner av typen "I am reading". Vi kan markera progressiv aspekt på svenska också: "jag håller på att simma". Skillnaden är att denna aspekt är obligatoriskt markerad på engelska medan den är frivillig på svenska. Vad denna aspekt markerar är ungefär att vid det tillfälle på tidslinjen vi tittar på så håller handlingen på att ske. Den har inte ännu upphört och det är inte bara något som brukar ske utan den håller på just då.

I världens språk hittar vi väldigt många andra aspekter och markerade på lite olika sätt.

Ephraim
2013-10-10 00:02
#3

Den absolut vanligaste aspektuella distinktionen är skillnaden mellan imperfektiv och perfektiv aspekt (inte alls samma sak som perfekt). Ett fåtal författare envisas med att detta är den enda distinktionen som är värdig att kallas aspekt. Enligt WALS finns distinktionen i nästan hälften av världens språk. Detta inkluderar de flesta europeiska språk, dock ej de germanska. Den som studerat något romanskt språk eller något slaviskt språk har definitivt stött på skillnaden, liksom den som studerat grekiska (modern eller klassisk), latin, sanskrit eller mandarin.

Skillnaden har att göra med huruvida en händelse är avgränsad i tid. Perfektiv aspekt markerar att händelsen är avgränsad och ryms inom det tidsförlopp vi beskriver (idag, igår etc.). Imperfektiv aspekt markerar omvänt att händelseförloppet inte ryms inom det tidsförlopp vi beskriver utan sträcker sig bortom det. Jag vet att detta är extremt abstrakt, för att förstå bättre vad det innebär i praktiken är det bäst att studera enskilda språk som gör skillnaden.

Jag rekommenderar boken Tense and Aspect Systems av Östen Dahl som är grattis från författarens hemsida:

http://www2.ling.su.se/staff/oesten/recycled/Tense&aspectsystems.pdf

Glottopedia har en av de bättre rent teoretiska beskrivningarna:

http://www.glottopedia.org/index.php/Perfective

Notera att de romanska språken och de slaviska språken skiljer sig markant mellan hur aspektskillnaden fungerar. Dahl går igenom detta lite grann. De romanska språken fungerar ungefär likadant sinsemellan, de markerar endast distinktionen i dåtid (fast de har olika namn på verbformerna). De slaviska språken har istället olika verbpar som används i alla tempus. Rent semantiskt finns en liten skillnad mellan slaviskans perfektiv och de romanska språkens dito. Detta visar sig i att modern bulgariska och till viss del makedonska faktiskt har både det romanska systemet och det slaviska och kan kombinera dem. Bulgariska är därför ett av de bästa språken att studera för att förstå aspekt.

diamantsorg
2013-10-13 13:32
#4

Okej, tack! Då vet jag det ^^

Upp till toppen
Annons: