Annons:
Etikettöversättning-tolkning
Läst 9275 ggr
Hiro
2013-10-07 17:02

Bra gratis rättstavningspogram?

Finns det något bra rättstavningsprogram till datorn som man kan rätta engelska och svenska med? :o

Annons:
DesK
2013-10-08 18:27
#1

Nej tyvärr är de allra flesta rättstavningsprogram urusla, bland annat därför att de inte tar hänsyn till sammanhanget.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Hiro
2013-10-08 21:53
#2

Okej men finns det något som bara rättar ord för ord?

Eller vilket är det bästa man kan köpa?

powerofthebass
2013-10-09 19:14
#3

Ord för ord tyda.se

Obiter dictum .**_ Ut pictura poesis, 
**_

Hiro
2013-10-09 23:25
#4

Det är texter som ska rättas och jag orkar inte göra ord för ord då jag inte vet vad som är rätt och fel

Emo
2013-10-10 08:00
#5

#4 Då riskerar du att det blir ännu värre.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Hiro
2013-10-10 09:08
#6

#5 Va? Det är ju samma sak fast programmet läser av hela texten, ser felen och stryker under med röd text så man kan fixa det?

Annons:
DesK
2013-10-10 09:22
#7

Hiro grejen är att alla sådana program rättar på fel sätt, så att texten blir felaktig, bland annat fungerar nästan inga sammansatta ord.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Emo
2013-10-10 09:28
#8

Vi ser exempel på det när någon inte kollar upp vilka ändringar deras "felstavningsprogram" gör innan de lägger ut en kommentar här.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Inkanyezi
2013-10-10 11:21
#9

Det finns stavningskontroll i många webbläsare, och alla ordbehandlare har det, men som har nämnts här innan är de inte så bra att man kan lita blint på dem. Framför allt ska man inte låta dem "rätta" automatiskt.

Stavningsprogram (rättstavning i ordbehandlaren) kan vara bra för att se när man gör felslag, vilket hjälper när man skriver mycket fort, så att man kan se när det blev ett tecken för lite eller för mycket i ett eller annat ord. Tyvärr blir en del felslag helt godtagbara ord också, så det är inte vattentätt. Men det är åtminstone en liten hjälp för att hitta sånt som råkade bli fel.

Om man däremot är osäker på stavning är rättstavningsprogrammen inte till någon hjälp alls, kanske främst för att de inte in något fall kann gissa sig till vad du menade att skriva, när ordet inte blev stavat så som man vill ha det enligt SAOL.

Så om man vill läa sig, är det bästa sättet att läsa, böcker, tidningar, vad som helst, att läsa väldigt mycket, så kommer bitarna att falla på plats så småningom.

Hiro
2013-10-10 11:57
#10

Jag vill ha ett rättstavningsprogram som visar var det är fel och ger alternativ eller att jag kan kolla upp dem. Jag vill ha förslag för jag behöver det då jag skriver skolarbeten.

Inkanyezi
2013-10-10 12:40
#11

Om du har FreeOffice, OpenOffice eller LibreOffice, så finns rättstavning på alla språk, och det går att fylla på ordlistan. De kommersiella programmen har också liknande möjligheter, även om de är lite mer begränsade i språkstödet.

[Mustangcab]
2013-10-10 16:13
#12

Problemet med rättstavningsprogram är att de inte förstår innehållet i det du skriver. Jag känner en mig närstående person som skrev på engelska att denne hade köpt en bil sheep. Vilket betyder substantivet får. Det denne avsåg var  cheap dvs billigt. Du måste ha igenkänningseffekten för att kunna använda ett rättstavningrpogram.

Hiro
2013-10-10 21:43
#13

#11 Okej tack för tipsen
#12 Det vet jag om men jag vet hur det mesta stavas och jag kan se ifall det ordet inte stämmer, jag behöver hjälp ifall det ska vara ett eller två av någon bokstav till exempel för jag kan engelska men vissa ord är knepiga…

Annons:
Gatukorsning
2013-10-23 21:44
#14

#13 Många skolor använder Stava Rex till exempel och har det installerat på en del av elevernas datorer. Jag tror att det programmet även finns på engelska men jag är inte säker. Fråga dina lärare på skolan, och kan de inte svara så borde de kunna fråga skolans specialpedagog om han/hon vet några bra program.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Hiro
2013-10-23 22:11
#15

#14 Okej tack

Upp till toppen
Annons: