Annons:
Etikettstilistik-ålderdomligt-språk
Läst 4428 ggr
Unibrow
10/3/13, 9:46 PM

Fornsvenska ordspråk

Skulle verkligen behöva lite hjälp med lite fornsvenska ordspråk då jag inte kan hitta själv. Jag har yrt runt som en iller  på både biblioteket och google och jag hittar ordspråk, men de har ingen översättning och översättningsverktyg har inte fungerat. Väldigt frustrerande må jag säga. Ordspråket behöver inte handla om något specifikt utan det  är i stort sett  bara att det är fornsvenskt som spelar roll.

Tack på förhand 🙂

Annons:
Inkanyezi
10/5/13, 11:18 AM
#1

Har du möjligen tittat igenom **Hávamál?

**Där finns ju en del att hämta. Ännu mer om man läser hela Eddan.

Unibrow
10/5/13, 12:37 PM
#2

Nej jag visste inte ens att den fanns😛. men jag ska ta mig en kik, tack så mycket!

Ephraim
10/5/13, 1:26 PM
#3

Du har redan hittat listor på ordspråk på fornsvenska, eller hur? Jag tror faktiskt att du klarar av att översätta de flesta av dem själv med lite ansträngning när du väl kommit över att stavningen är lite annorlunda. Prova att läsa dem högt. Om du får problem med ett ordspråk så prova bara med ett annat. Vissa av dem är lite svårtydda men andra tror jag du kan förstå utan större problem.

Unibrow
10/5/13, 7:24 PM
#4

Det slutade med att jag tog några lagstycken ur västgötalagen, och lite text från länken som Inkanyezi skickade. Tack så mycket för hjälpen!

Upp till toppen
Annons: