Annons:
Etikettskriftspråk-ortografi
Läst 3883 ggr
BrittaD
2013-09-23 15:20

Vad skakar man på?

Kära allvetande språkmänniskor:

Heter det:

A och B skakade på huvudena

eller

A och B skakade på huvudet

eller skall man vara friare och skriva:

A skakade på huvudet. B skakade på huvudet.

🤔

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Annons:
maxiq
2013-09-23 16:17
#1

A och B skakade (på) sina huvuden, skulle jag nog skriva.


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

BrittaD
2013-09-23 18:47
#2

Vad menar du med "nog"?

skall vara med för de här huvudskakningarna = ett nej, inte skakningar i största allmänhet, typ neurologiska sjukdomar.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

maxiq
2013-09-23 20:36
#3

"Nog" för att jag inte kan någon regel för vad det ska vara utan jag går mest på känn. (På) för att jag nog skulle utelämna det själv, även vid ett nekande svar.


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

BrittaD
2013-09-23 21:58
#4

Men om A och B får en fråga och i stället för att svara nej, skakar på sina huvuden, menar du då att man kan säga/skriva att de skakar sina huvuden?

Jag tycker inte det. Och jag är också norrlänning, så det är inte dialektala skillnader. 🤔

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Ephraim
2013-09-23 23:02
#5

Jag skulle påstå att båda går bra. Jämför följande mening:

1. "Cecilia och Diana bar på tre resväskor."

Hur många väskor fanns det totalt? Sådana meningar är systematiskt tvetydiga i svenskan. Det finns två möjliga tolkningar:

2a. "Cecilia och Diana bar tillsammans på tre resväskor." (totalt 3)

2b. "Cecilia och Diana bar var och en på tre resväskor." (totalt 6)

Ingen av tolkningarna är alltså mer korrekt utan sammanhang. Principen kan överföras på följande exempel:

3a. "Anders och Bengt skakade totalt på två huvuden."

3b. "Anders och Bengt skakade var för sig på ett huvud."

Så heter det:

4a. "Anders och Bengt skakade på huvudena."

eller

4b. "Anders och Bengt skakade på huvudet."

Här uppstår visserligen ingen tvetydighet eftersom alla människor förutsätts ha exakt ett huvud. Men det är samma princip som gör att vi kan böja ordet enligt den ena eller den andra tolkningen. Utifrån något slags logiskt–grammatiskt resonemang bör alltså båda alternativen vara lika korrekta.

Om man undersöker vad svensktalande faktiskt använder finns dock en stark preferens för alternativet "A och B skakade på huvudet". Jag googlade på "de skakade på huvudet" samt "de skakade på huvudena" och det förstnämnda är mer än tio gånger så vanligt.

Man kan jämföra med "fem personer miste livet" eller "de hade ont i huvudet". I dessa fall tror jag faktiskt att preferensen för singularformen (alltså analogt med 4b) är ännu större.

Principen är nog att ju mer av ett fast uttryck det är eller ju mer abstrakt uttrycket är, desto mindre benägna är vi att böja efter det totala antalet. Om du måste välja så skulle jag alltså rekommendera "A och B skakade på huvudet" även om alternativet inte nödvändigtvis är fel.

Ephraim
2013-09-23 23:34
#6

Angående "skakade på sina huvuden" som togs upp ovan: det är fullt möjligt att stoppa in ett possessivt pronomen (sitt, sina etc.) men det är inte obligatoriskt på svenska och vi brukar normalt utelämna det. De flesta europeiska språk har flera fall av så kallat externt ägande (eng. external possession), alltså när ett ägandeförhållande uttrycks utan explicita ägandeformer (possessiva pronomen, genitivformer etc.). Ett bra exempel är "jag tvättade händerna" (underförstått: mina händer). Man kan förstås också säga "jag tvättade mina händer" men det är inte det normala uttryckssättet på svenskan.

Engelskan avviker från vad som är typiskt för europeiska språk genom att sällan använda externt ägande i detta exempel. Istället måste man säga "I washed my hands".

Det är förstås bara vissa verb eller verbuttryck som tillåter externt ägande på svenska. Man måste nog säga "jag skakade mitt huvud". Man kan "skaka rumpan" men det är tveksamt om man kan "skaka huvud". Däremot kan man "skaka på huvudet" likväl som man kan "skaka på sitt huvud".

Annons:
BrittaD
2013-09-24 11:48
#7

Hur skulle man klara sig utan den här sajten? ❤️

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Upp till toppen
Annons: