Annons:
Etikettgrammatik
Läst 5648 ggr
Crest
9/13/13, 8:34 PM

Kan jag använda semikolon här?

"Är det något han finner orättvist eller förnedrande, så står han alltid envist emot och ger sig inte förrän han i princip fått som han vill - om det i första han beror på hans stolthet eller moral är svårt att säga; antagligen en kombination utav båda."

Jag vill gärna lära mig använda semikolon korrekt, men då vi inte gått igenom det i grundskolan och det inte verkar som om vi kommer göra det nu i gymnasiet heller så försöker jag lära mig på egen hand. Jag kan reglerna i teorin, men ibland blir det fel ändå … Men för varje gång så får jag i alla fall en bättre känsla för när man ska använda det och var man hellre ska stoppa in ett annat skiljetecken. Så  skulle uppskatta om ni hjälpte mig 😃

Annons:
Zepp
9/13/13, 8:43 PM
#1

Komma säger jag!

Semikolon används vad jag fått lära mig främst vid uppräkningar!

Dvs för det första;

och för det andra; osv!

"Semikolon (;) är ett skiljetecken som används när punkt är ett för starkt avskiljande tecken och kommateckenorsakar satsradning. Semikolon används mellan satser – normalt huvudsatser, dvs. kompletta meningar – som har ett nära innehållsligt samband till varandra; det har då liknande funktion som tankstreck (som snarare markerar paus). Semikolon bör som regel inte användas i stället för kolon[1]. Semikolon kan även användas i uppräkningar (men inte före - där används kolon): dels för att avskilja grupper av uppräknade element, dels för att skilja fraser från varandra. "

http://sv.wikipedia.org/wiki/Semikolon

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

raphanus
9/14/13, 6:11 PM
#2

Meningen kan vinna mycket på att styckas upp i flera:

Är det något han finner orättvist eller förnedrande, så står han alltid envist emot och ger sig inte förrän han i princip fått som han vill. Om det i första hand beror på hans stolthet eller moral är svårt att säga. Antagligen [beror det på] en kombination utav båda.

Ylva Byrman, som tidigare skrev i Svenska Dagbladet, skrev den 27 september 2011 ett läsvärt inlägg om detta ämne. Även *hrm* sajtvärden för denna sajt har behandlat ämnet här.

Inkanyezi
9/15/13, 9:45 AM
#3

Jag tycker faktiskt ändå att det är ganska luddigt, och det handlar ju, precis som alla språk- och Skrivregler om konventioner, och de kan ju ändras. Det framstår inte heller alldels klart för mig hur det skulle kunna förvirra när man använder det "fel" framför en underförstådd huvudsats som innehåller en uppräkning eller ett mindre urval. Visst ska det i så fall vara kolon efter regeln att man inte använder semikolon där, men om det är en ersättning för punkt, vid ett lite längre andningsuppehåll i uppläsningen, då borde ju semikolon passa.

"It was clear as mud, but it covered the ground." (Man Piaba)

Inkanyezi
9/17/13, 9:58 AM
#4

Jag ändrade i en text jag nyligen hade skrivit, för att ta bort ett semikolon som enligt reglerna som presenteras här var fel, och att det i stället skulle vara kolon.

Sedan när jag går tillbaka till de arbeten som jag citerar, främst lagtexter, så ser jag att semikolon används flitigt där, och då som avdelare mellan skilda satser som alla inleds med den första satsen i den långa raden. Det handlar alltså om en uppräkning i löpande text, där relativt långa satser på så sätt var för sig följer på den första.

En sådan uppräkning är väldigt svår att läsa, och det är som jag ser det betydligt bättre att göra en punktlista, för att lättare kunna koppla ihop inledningsfrasen med de följande i tur och ordning. Jag tycker att sättet att använda semikolon i lagtexter är vanvettig, eftersom det blir svårare att läsa och svårare att förstå. Men det förefaller vara en konvention inom gebitet.

lilleman99
2/14/14, 4:45 AM
#5

Jag skulle skriva meningen så här för att få in semikolon korrekt.

Du byter helt enkelt ut tankstrecket mot semikolon.

"Är det något han finner orättvist eller förnedrande, så står han alltid envist emot och ger sig inte förrän han i princip fått som han vill; (semikolon) om det i första han(d) beror på hans stolthet eller moral är svårt att säga: (kolon) antagligen en kombination utav båda."

Det blir lättare om man tänker sig meningen i våningar.

Översta våningen är meningens inledning som avslutas med semikolon.

Andra våningen avslutas med kolon.

Lägsta våningen avslutar meningen.

Du kan dela upp hela meningen i tre meningar. Då ser du var du ska lägga in skiljetecknen om du vill skarva till med lite mer avancerad stil.

Första meningen:

"Är det något han finner orättvist eller förnedrande, så står han alltid envist emot och ger sig inte förrän han i princip fått som han vill". Punkt.

Eller översta våningen i en tredelad mening: "Är det något han finner orättvist eller förnedrande, så står han alltid envist emot och ger sig inte förrän han i princip fått som han vill; (semikolon)

Andra meningen: Om det i första han(d) beror på hans stolthet eller moral är svårt att säga. Punkt

Eller mellersta våningen: efter semikolonet:" om det i första han(d) beror på hans stolthet eller moral är svårt att säga: (kolon)

Tredje meningen är här inte en hel mening, utan en sats: Antagligen en kombination av båda.

Eller  efter kolonet: antagligen en kombination av båda. (Punkt)

Om man alltså vill bygga upp en tredelad mening snyggt med hjälp av skiljetecken, är det lättast om man först skriver tre meningar, för att därefter dela upp den där punkterna, eller möjligtvis kommatecknen står. Efter första meningen byter man ut punkten mot ett semikolon och börjar andra meningen med liten bokstav.

Efter andra meningen byter man ut punkten mot ett kolon och börjar sedan tredje avdelningen med liten bokstav.

Efter tredje meningen sätter man punkt som vanligt.

Det här sättet att skriva meningar finns ofta i äldre romaner och i engelskspråkig litteratur. Strindberg är ett bra exempel

Upp till toppen
Annons: