Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allmänt om sajten och iFokus - Medlemmar - var bor ni? - Medlemmar presenterar sig - Off topic (OT) Artificiell intelligens Boktips Fonologi och fonetik Grammatik Konstruerade/fiktiva språk Kroppspråk Lagar och lagstiftning Länkar - Föredrag Länkar - Ordböcker/lexikon Länkar - Radio/TV Länkar - Tidningar/hemsidor Råd och tips Semantik Skriftspråk - Stavning/Ortografi Skriftspråk - Tryck och grafik Språk i framtiden Språk i förändring Språkgrupp - Språk i Europa Språkhistoria Stilistik - Chattspråk/SMS-språk Stilistik - Dialekter/lokala varianter Stilistik - Korsord och korsordsord Stilistik - Kvinnligt/manligt språk Stilistik - Lyrik, dikt och poesi Stilistik - Lånord Stilistik - Maktspråk Stilistik - Ordspel och ordlekar Stilistik - Ordstäv och ordspråk Stilistik - Slang Stilistik - Språk i film, tv och litteratur Stilistik - Stilblommor, tidningsankor, tryckfel Stilistik - Ungdomligt språk Stilistik - Ålderdomligt språk Tal-, läs- och skrivsvårigheter Teckenspråk Utdöda/döende språk Vad betyder ordet/meningen? Vad kallas saken/företeelsen? Översättning/tolkning Översättningsgrodor Övrigt
Stilistik - Slang

Rutschbana

2013-09-02 17:49 #0 av: perjoh

Usch vad jag tycker illa om när man kallar rutschbanan eller rutschkanan för något annat, som jag inte ens kan stava till. ;)

Anmäl
2013-09-02 17:50 #1 av: Calcifer

Rutshelkanan säger nog jag. Skrattar

"Help me Obi Juan whoever the fuck you are. You're my only ho."
- Carrie Fisher, Rest In Peace

Anmäl
2013-09-02 18:03 #2 av: Amandla

Håller med. 

Eller "lekerstuga" som man kan se här och där. Känns som ett fult ord tycker jag Tyst

Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt

Anmäl
2013-09-03 09:20 #3 av: Inkanyezi

Jag misstänker att "ruschelkana" är en kontaminaiton, då vi brukade säga arselkana när jag var liten, och jag tror att rutschkana kommer från ett tyskt inlån, eftersom verbet rutschen finns i tyskan och är inlånat som "rutscha".

Anmäl
2013-09-03 12:16 #4 av: Effie

Jag har aldrig hört ordet "arselkana", men "ruschelkana". Själv säger jag nog "ruschkana".  

Jag tror mer på att det är lättare att uttala ordet med en extra stavelse, på samma sätt som vi göteborgare (m.fl) säger sopebil och suddegum.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2014-05-15 23:18 #5 av: Inkanyezi

Säkert kul med en stavelse till, men varifrån kom L-et?

Anmäl
2014-05-16 12:49 #6 av: Linnea

När jag var liten sa vi ruschikana.

Skynda långsamt så går det fortare
Sajtvärd på
Fälttävlan

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.