Annons:
Etikettskriftspråk-ortografi
Läst 11030 ggr
CelsiusT
7/27/13, 10:56 PM

Det här med stavning

Jag sitter och läser här på forumet och blir ibland förtvivlad över folks sätt att stava ord. Är det inte längre viktigt att stava så att ordet blir korrekt? Okej om man tappar en bokstav någonstans någon gång eller att det slinker med en för mycket. Men när ord börjar bli något helt annat, och att man ser på det stavade ordet att folk skrivit fel för att dom faktiskt inte vet vad dom skriver?

Ex rönka = röntga.

Gick på en lektion i Svenska A (komvux) för att läsa in ett betyg som jag missade på gymnasiet. Läraren går igenom vad kursen ska handla om och när han kommer till kapitel 'stavning' så menade han att det inte skulle läggas något fokus på det. För det viktiga är ju att man förstår varandra, inte hur i vida det är korrekt stavat. Och han menade att det var fel att döma någon efter sitt sätt att skriva och stava. Men om jag vill bli journalist och skriva artiklar i tidningen, spelar det fortfarande ingen roll hur jag stavar? Och över lag, ska vi strunta i hur orden stavas. Är inte korrekt stavning en del i 'att förstå varandra'?

Sen förstår jag också att stavning kan ha olika betydelse i olika sammanhang. På forum och på Facebook kan man skriva med slang och strunta i korrekt stavning lite mer. Men att i Svenska A kursen inte lära ut korrekt stavning, eller rättare sagt lära ut att stavningen inte har någon betydelse, vad ger det för signaler till folk om vårt språk? Jag tycker det är okej att använda slang och att stava tokigt, om man vet hur det ska vara och det brukar märkas även om personen ifråga använder slang (men tex att stava rönka istället för röntga är inte att använda slang, det är att inte veta vad det är för ord).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
DesK
7/28/13, 1:41 AM
#1

Ursäkta men hur i vida är heller inte slang…

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Emo
7/28/13, 6:57 AM
#2

Hur i vida världen har du lärt dig att använda ordet huruvida?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

CelsiusT
7/28/13, 3:59 PM
#3

Haha…. Ja som sagt, skrivfel kan lätt slinka in i en text. Löjligt att det gör det när man skriver ett sådant inlägg ;P

Men är det nu för tiden helt oviktigt med stavning? Ska vi strunta i att lära oss att stava rätt? Är jag bara gammalmodig?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Emo
7/28/13, 4:18 PM
#4

Stavning är viktig. Ibland mycket viktig. Det kan bli riktigt fel ibland. Det finns en hel del roliga exempel i andra trådar här.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

DesK
7/28/13, 4:27 PM
#5

Visst är det viktigt med korrekt stavning och korrekt sammanskrivning och särskrivning, precis som Emo säger så kan det bli riktigt tokigt med felaktig stavning!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

CelsiusT
7/28/13, 4:31 PM
#6

Varför står en svensklärare och säger till eleverna att stavning inte är så viktigt? Får man inte längre lära sig stava i skolan? Varför skriver folk så fruktansvärt dålig svenska idag? Är det för att folk inte kan, eller är det för att folk inte bryr sig? Jag hoppas att det är att folk inte bryr sig, för då finns i alla fall möjligheten för folk att skärpa till sig och skriva korrekt, då finns det något att föra vidare till nästa generation.

Jag vet att jag inte är expert på svenska språket, men jag bryr mig i alla fall och jag anser nog att jag har en bra grundläggande kunskap. Jag vet att det slinker in fel lite här och var, både när jag skriver snabbt men även p.g.a. att jag är lite slapp när jag sitter på t.ex. forum och skriver. Men ibland när man läser hur människor skriver så blir man mörkrädd. Eller är jag fel ute att döma?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Emo
7/28/13, 4:41 PM
#7

Det har väl blivit mer accepterat att även människor med olika svårigheter ska få komma till tals. Det är den positiva aspekten. Den negativa är att så många struntar inte bara i stavning utan i så mycket annat också. Vi, som vill vårda språket, får väl fortsätta (med det) och hoppas att vi får fler efterföljare.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

CelsiusT
7/28/13, 9:29 PM
#8

Jo det är ju såklart en positiv aspekt. Samtidigt kan jag nog se det som viktigt att t.ex. en skrivande journalist faktiskt kan uttrycka sig korrekt i det skrivna språket. Även om det är bra att även en person med skrivsvårigheter kan få komma till tals så tycker jag att det inte utesluter att det är viktigt med kunskap om korrekt skriven svenska.

Då kommer vi ju även in på nästa diskussion. Varför är det så viktigt att alla är samma? Ska vi alla strunta i att lära oss att använda språket korrekt bara för att det finns vissa individer som har svårt, eller inte kan, lära sig det? Varför kan det inte få vara olika? Varför kan vi inte få lov att vara dom individer vi är? Det gör ju inget om vissa människor, som då har skrivsvårigheter använder språket på sitt sätt. Men vi andra, som inte har skrivsvårigheter kan ändå få lära oss ett korrekt språkbruk och föra det vidare.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Jalking
7/28/13, 9:32 PM
#9

Visst får man lov att acceptera att alla inte kan stava. Det syns nog mycket tydligare nu för tiden, eftersom folk som tidigare inte skrev något alls utom möjligen en hemlig dagbok och kom-ihåglappar numera skriver på nätet på sociala medier och i olika forum, sätter ut annonser på Blocket mm. Dessutom är det mycket lättare att råka trycka på fel tangent (vilket jag själv ofta gör) än att "råka" forma fel bokstav med penna.
Åndå måste ambitionen vara att alla ska stava så bra som möjligt. En svensklärare som den ovan borde omplaceras. Möjligen duger han till att tömma skolans papperskorgar.

CelsiusT
7/28/13, 9:42 PM
#10

Jo visst, ibland går det undan när man skriver på tangenterna och det är så himla lätt att stava fel. Och inte bara att en bokstav slinker fel, ibland sitter man i andra tankar och skriver galet. Men i vissa fall så ser man verkligen att personen i fråga har noll koll på vad det är för ord hon/han skriver. Jag tycker man accepterar det väldigt bra på forum, även om jag ibland hajar till och ibland faktiskt blir mörkrädd.

Baserat på vad denne svensklärare sa under lektionen så gissar jag på att han faktiskt själv var dyslektiker, eller hade någon form av skrivsvårighet. Men jag undrar då, passar det sig att en sådan person är svensklärare? Är det diskriminerande att man tycker att han inte passar? Som motsats vill jag i så fall påvisa att en person i rullstol lämpar sig inte som brandman. Vem som helst kan inte göra vilket yrke som helst i mina ögon.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: