Annons:
Etikettövrigt
Läst 4331 ggr
dolfen
2013-06-22 20:04

Vad är ordet "men" bra för?

Jag anser:
"Avrätta ordet "men"! Begrav det djupast möjligt!"

(Har denna text i min nuvarande signatur.)

Vad jag förstår, används detta ord endast till att negativisera vad någon har sagt, och detta utan att det innerhåller något som helst argument.

Kan vi "överleva" 😎 utan detta meningslösa och negativa ord?
Men, vad vet jag? 😉

Annons:
Emo
2013-06-23 06:54
#1

Förslaget är intressant, men vi behöver den möjligheten att instämma med något i det stora hela, men med något undantag.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Droid
2013-06-23 12:59
#2

Då borde vi även sluta använda "nej" och "inte". Skulle det bli ett intressant samhälle med bara jasägare?

Jalking
2013-06-23 13:37
#3

Mandarin (och kanske fler asiatiska språk) har inte ja eller nej och det funkar, men att ta bort dem i ett språk där de förkommer skulle ju bli enorma problem. Samma med "men". Språket skulle bli svårjobbat och otympligt.
Dessutom skulle vi ju få lov att avskaffa "menlösa barns dag" 🙂

Emo
2013-06-23 13:43
#4

28:e december heter numera Värnlösa barns dag. Det beror nog på att många inte förstod vad men i ordet menlös betyder, men det blir nog en vanesak för de yngre vad dagen heter, men vi äldre tycker inte alla om sådana namnändringar, men vi får väl vänja oss. Vi tyckte inte om när de ändrade datum för midsommarafton, men nu har det gått så många år så vi har vant oss.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Ephraim
2013-06-23 14:00
#5

Men avrättning av ord är inget vi ska ta lätt på! Du får nog ge lite utförligare argument för varför ordet inte ska användas.

Det är inte ett meningslöst ord. Den mest typiska användningen är kanske för att kontrastera två led. Det senare är ofta en motsägelse mot den förväntar som byggts upp i det föregående.

1a. Ordet var säkert på att det skulle bli avrättat, men det blev benådat i sista stund.

Detta kan oftast skrivas om med emellertid eller dock, ibland med trots eller liknande:

1b. Ordet var säkert på att det skulle bli avrättat. Emellertid blev det benådat i sista stund.

Det kan också användas till att begränsa räckvidden av det föregående ledet eller lägga in en reservation.

2a. Han är en hemsk människa men en god far.

Detta kan skrivas om på ungefär samma sätt som exempel 1.

2b. Han är en hemsk människa. Trots det är han en god far.

Jag är inte säker på exakt vad du menar med att det används "endast till att negativisera vad någon sagt" men typiskt sett är ju ordet riktat mot det talaren själv sagt.

Det kan förstås också användas för att markera avståndstagande från det någon annan sagt:

3. Men så mycket socker ska vi nog inte ha i, då blir det alldeles för sött!

Notera att exempel 3 innehåller ett argument.

Är det bara exempel 3 du inte gillar eller är det alla 3? Om du har något emot 1a och 2a, gäller det även omskrivningarna i 1b och 2b?

dolfen
2013-06-23 19:45
#6

Det var en diskussion, med en person som verkade ha mer som regel än undantag att börja sina meningar med ett "men", som fick mig att börja irritera mig lite smått på detta ord. (I diskussionssammanhang.)

Se #5. Exempel 3.
Ja. Meningen innehåller ett argument, först efter "men".

Två eventuella anledningar till mitt användande av ordet "avrätta":
1. Jag ville att texten om ordet skulle få plats på en och samma rad i signaturen. Alternativen jag lekte med då, var längre.
(Har nu ändrat min signatur.)
2. Tidpunkten för när jag skrev signaturen var inte långt ifrån "diskussionen". Därför tyckte jag antagligen inte att det var för kraftigt.

🙂

Annons:
Intehärutandär
2013-06-24 03:16
#7

Jag är en av dem som missbrukat "men". Speciellt då jag mått dåligt och livet känns motigare än vanligt. Då den negativa personen kommer fram, så ökar "men" också. Dock har jag börjat byta ut det mot "fast".

Ephraim
2013-06-24 17:05
#8

#6 Argumentet kommer ju också först efter "så mycket socker ska vi nog inte ha i". Detta uttalande fyller ungefär samma funktion som det inledande "men", att markera en invändning och kanske viss förvåning.

Är det något fel i att först tala om att man inte håller med? Måste vi alltid inleda våra invändningar med att omedelbart ge ett argument för varför vi inte håller med?

Och om du tillåter att man upplyser sin motpart om att man vill invända, är det något fel på att använda men snarare än exempelvis "där håller jag inte riktigt med" eller något liknande.

———

En annan sak är förstås att man bör variera sitt språkbruk. Att alltid inleda sina invändningar med men blir ju lätt lite tjatigt. Men det har inget att göra med ordet som sådant.

dolfen
2013-06-29 19:16
#9

#7 - Jag tycker att människor som strävar efter att förbättra sig, är beundransvärda! ✨

***

#8 - Ja. Det blev tjatigt.

***
Ibland funkar det bättre att plocka bort sådant som är oväsentligt.
Man kan lättare se det viktiga då i formuleringar, möblering, recept och så vidare.

***

I diskussioner bör man vara respektfull och rättvis. Därför…:
Här ett "dagens citat" av Benjamin Disraeli (brittisk politiker, 1804-1881) + att jag har lagt till detta ord som diskuteras i denna tråd:

Men… "Det är lättare att vara kritisk än att vara rättvis."

(Som ni ser är ordet "men" inte nödvändigt, om man inte vill "trycka till" någon, förståss.)

😎

dolfen
2013-06-29 19:20
#10

(Parentes): Jag centrerade texten, men den blev som ni ser vänsterställd.

Varför ha valen centrera och högerställa kvar, när de ändå inte funkar?

dolfen
2013-06-30 16:58
#11

I #9 råkade jag felcitera Disraeli. 🤓 ☺️
Rätt citat är:

"Det är mycket lättare att vara kritisk än att vara rättvis."

Upp till toppen
Annons: