Annons:
Etikettskriftspråk-tryck-grafik
Läst 2954 ggr
maxiq
5/14/13, 12:00 AM

Värsta logotypen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade tänkt lägga denna logotype i särskrivningstråden men skapar hellre en ny tråd där vi kan samla på språkligt miserabla logotyper. Slå denna om ni kan! Från Anslagstavlan på TV i kväll. Visst borde det dessutom vara Hav utan s?


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Annons:
Jalking
5/14/13, 12:15 PM
#1

Det borde väl heta hafs- och vattenmyndigheten med tanke på ovanstående logga?

Amandla
5/14/13, 1:50 PM
#2

Min hjärna läste det som Havsvattenmyndigheten.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Ephraim
5/14/13, 6:48 PM
#3

Radbrytningar mitt i ord utan bindestreck är ju väldigt vanliga i vissa mer formgivna texter såsom i titlar och logotyper. Dessa brukar vara en källa till konflikt mellan de som prioriterar språkriktighet och de som prioriterar estetik. Jag tycker faktiskt att man kan prioritera estetik i sådana fall. Samma regler behöver inte gälla för en logotyp som i löptext. Det är inte alltid så självklart vad som är en rad i en logotyp.

Med det sagt så är den här logotypen verkligen hemsk! Ska man ha en svårläst logotyp ska den åtminstone vara snygg…

Angående namnet, det framgår inte av logotypen men det finns ju ett bindestreck där: havs- och vattenmyndigheten. Det är alltså två förled som sammanställs och då då ska det vara ett s. Detta är ett ganska vanligt mönster i svenskan. Jämför Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket eller Kungliga Skogs- och Lantbruksakademien.

Det hade kanske gått med hav och vattenmyndigheten också, men det mönstret brukar användas om förledet (hav och vatten) är ett fast begrepp eller annars hör särskilt ihop vilket väl inte är fallet här.

Bjornen
5/14/13, 9:47 PM
#4

# 1

Namnet hade kunnat användas före 1905 års rättstavningsreform.

maxiq
5/15/13, 12:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Den här är gammal nu men också usel


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Upp till toppen
Annons: