Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allmänt om sajten och iFokus - Medlemmar - var bor ni? - Medlemmar presenterar sig - Off topic (OT) Artificiell intelligens Boktips Fonologi och fonetik Grammatik Konstruerade/fiktiva språk Kroppspråk Lagar och lagstiftning Länkar - Föredrag Länkar - Ordböcker/lexikon Länkar - Radio/TV Länkar - Tidningar/hemsidor Råd och tips Semantik Skriftspråk - Stavning/Ortografi Skriftspråk - Tryck och grafik Språk i framtiden Språk i förändring Språkgrupp - Språk i Europa Språkhistoria Stilistik - Chattspråk/SMS-språk Stilistik - Dialekter/lokala varianter Stilistik - Korsord och korsordsord Stilistik - Kvinnligt/manligt språk Stilistik - Lyrik, dikt och poesi Stilistik - Lånord Stilistik - Maktspråk Stilistik - Ordspel och ordlekar Stilistik - Ordstäv och ordspråk Stilistik - Slang Stilistik - Språk i film, tv och litteratur Stilistik - Stilblommor, tidningsankor, tryckfel Stilistik - Ungdomligt språk Stilistik - Ålderdomligt språk Tal-, läs- och skrivsvårigheter Teckenspråk Utdöda/döende språk Vad betyder ordet/meningen? Vad kallas saken/företeelsen? Översättning/tolkning Översättningsgrodor Övrigt
Grammatik

En engelsk fråga

2013-04-19 12:03 #0 av: Pelle Långlös

Jag brukar sitta och chatta med två personer på Viber i mobilen. Upptäckte en sak. Näst längst ner står det på engelska vem som skriver. När det står ett namn så står det is writing medan om det står två namn så blir det are writing. Varför blir det så?

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Anmäl
2013-04-19 12:13 #1 av: Gronstedt

För att engelskan är så skapt, att verbet "to be" (att vara) har olika form beroende på vem man pratar om. Jag är = I am, du är = you are, han/hon/den/det är = he/she/it is, de är = they are. Eftersom engelskan här använder "is/are writing" (är skrivande) i stället för "writes (skriver), så blir det så här. "Nisse (singular) is writning" men "Nisse och Bettan (plural) are writing".

Anmäl
2013-04-19 13:57 #2 av: Pelle Långlös

Okej Tack. :-)

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.