Annons:
Etikettövrigt
Läst 4644 ggr
Jalking
4/16/13, 8:38 AM

Språkliga missuppfattningar 2

Eftersom Språkliga missuppfattningar har blivit över 100 inlägg lång så startar jag en del 2.

Det senaste som avhandlades i förra tråden var ordet dricka (drecka, dreckâ).

Annons:
DesK
4/16/13, 8:48 AM
#1

Roligt med ny tråd! 🌺

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Anterrabae
4/16/13, 1:59 PM
#2

Håller med, man får så många goa skratt :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Intehärutandär
4/17/13, 12:00 AM
#3

Ja, det var en god dricka vi drack idag - jag och min son. Dvs nya Zingo Tropical. 😃

Jag är expert på att svamla bort mig. Men vill bara förtydliga att ordet "dricka" är läskedryck. Sedan kommer följdfrågan; "vilken dricka ska vi ta då?"  - "cola, fanta, sprite, must, svagdricka, energidricka, sockerdricka, hallonsoda, champis osv" 

(svagdricka och enbärsdricka finns, men det har jag aldrig sett någon i min ålder dricka faktiskt. Det är min mor till påskmaten - då hon inte gillar öl, men ändå vill ha dom kryddorna. Mormor och hennes man tar hellre en lättöl till maten på högtider)

Är man sedan vuxen och vill ha öl, cider eller vin - så säger man helt enkelt det.  

Sedan finns saft, juice, bordsdricka, nektar osv som är sött utan kolsyra. 

Då det kommer till bubbligt vatten, så använder man ofta märket. T ex "Loka", "Bon Aqua" + smak. 

Det jag är uppväxt med, och dom kring mig använder samlingsordet "dricka" då man vill ha en obestämd läsksort. Allt annat säger man mer specifikt direkt. 

"Vad blir det till maten att dricka?" säger vi också. Då kanske vi svarar "vatten, mjölk, bordsdricka, juice, öl eller dricka". 

Eller då man står vid korvmojen och så frågar gubben/tanten där "ska det vara dricka eller vatten till?"

svenake
3/15/14, 12:24 AM
#4

Svagdrickan   och enbärsdrickan som finns idag smakar annorlunda än den gjorde förr. 

Smaken har blivit mer lik  "läsk"     - lite sötare och lite för mycket kolsyra.   Mina söner tycker det är nästan som Coca-cola.

jagga-ewe
3/15/14, 10:55 PM
#5

I mina hemtrakter är dricka bara ett annat ord för slödrick. Alltså sånt man har som groggvirke. Det där man slösar med för att inte spriten ska ta slut så fort. Oftast läsk nu för tiden.

En dricka är en läsk på glasflaska, de gamla hederliga 33cl. Och det man bär hem flaskorna i är en drickaback. De riktiga drickabackarna rymde 25 flaskor och funkade utmärkt att ställa LP-skivor i. Sen kom de där moderna drickabackarna som har fack för varje flaska. Går inte att använda till nåt praktiskt. Mer än bära hem 33cl drickor då.

En helt annan sak - om jag har för bråttom iväg med bilen och inte kollar bältandet så noga får jag ofta höra "Vänta mamma, jag är inte spännfast än!" Tydligen mer logiskt än fastspänd, iallafall för den som är van vid frågan "Har du spänt fast dig nu?" Samma dotter skriver "iänkligen" när hon menade egentligen.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Anterrabae
3/16/14, 8:20 PM
#6

Min dotter sa också spännfast :) och hon envisas med "färsäkta" i stället för ursäkta. :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[MrDiabolic]
3/17/14, 1:27 AM
#7

För mig är en dricka en alkoholfri dryck som levereras drickfärdig i flaska, bl.a. läsk, men även t.ex. Loka eller Ramlösa samt drycker utan kolsyra.

fluffis
3/17/14, 10:57 AM
#8

Jag tror att ordet dricka i den bemärkelsen var före min tid. Menar jag läsk så säger jag läsk så det finns ingen anledning för mig att ersätta det med ordet dricka.

Drickaback - nej, läskback 😉

Slödrick var ett roligt ord som jag aldrig hört förr Glad I Skåne är det "blannevann" som gäller, särskilt om man vill känna sig lite extra skånsk Glad I informella sammanhang ska jag tillägga.

"Eller då man står vid korvmojen och så frågar gubben/tanten där "ska det vara dricka eller vatten till?""

Det har jag aldrig hört. Det blir alltid "vad vill du ha att dricka?" och då menar man vilken drickbar vätska som helst.

Så olika det kan vara, roligt! 🙂

fluffis
3/17/14, 11:02 AM
#9

Apropå drycker. En annan sak är uttrycken flak eller platta. En låda i kartong utan "tak" där man ställer burkar med öl. Jag har hört andra kalla det för "en platta öl" men här i Skåne vore det otänkbart att säga annat än "ett flak öl".

[MrDiabolic]
3/17/14, 11:12 AM
#10

Här går det bra med antingen flak eller platta, men de flesta säger platta.

[MrDiabolic]
3/17/14, 5:16 PM
#11

Att "säga ifrån" kan vara en källa till missförstånd, har jag upptäckt. När jag säger ifrån om någonting, då tackar jag nej till det. "Ifrån" är en sorts negation. Men för några år sedan hade jag en relation med någon som kunde säga t.ex. "Säg ifrån när du vill fika sen." och det låter för mig som att säga ja och samtidigt frenetiskt skaka på huvudet. "Säg till när du vill fika sen." heter det.

Upp till toppen
Annons: