Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allmänt om sajten och iFokus - Medlemmar - var bor ni? - Medlemmar presenterar sig - Off topic (OT) Artificiell intelligens Boktips Fonologi och fonetik Grammatik Konstruerade/fiktiva språk Kroppspråk Lagar och lagstiftning Länkar - Föredrag Länkar - Ordböcker/lexikon Länkar - Radio/TV Länkar - Tidningar/hemsidor Råd och tips Semantik Skriftspråk - Stavning/Ortografi Skriftspråk - Tryck och grafik Språk i framtiden Språk i förändring Språkgrupp - Språk i Europa Språkhistoria Stilistik - Chattspråk/SMS-språk Stilistik - Dialekter/lokala varianter Stilistik - Korsord och korsordsord Stilistik - Kvinnligt/manligt språk Stilistik - Lyrik, dikt och poesi Stilistik - Lånord Stilistik - Maktspråk Stilistik - Ordspel och ordlekar Stilistik - Ordstäv och ordspråk Stilistik - Slang Stilistik - Språk i film, tv och litteratur Stilistik - Stilblommor, tidningsankor, tryckfel Stilistik - Ungdomligt språk Stilistik - Ålderdomligt språk Tal-, läs- och skrivsvårigheter Teckenspråk Utdöda/döende språk Vad betyder ordet/meningen? Vad kallas saken/företeelsen? Översättning/tolkning Översättningsgrodor Övrigt
Grammatik

Öl

2013-04-06 16:13 #0 av: parsley

En eller ett fatöl? En eller ett flasköl?

Anmäl
2013-04-06 17:12 #1 av: DesK

En flasköl och ett fatöl

Désirée

Värdinna för Matlust, Husmorstips, Kost och Hörselskadade

Anmäl
2013-04-06 17:24 #2 av: Amandla

En öl om flaskan/glaset/drycken, ett öl om märket/varianten. "Jag tar en öl, tack" resp. "Vilket öl kan du rekommendera?" 

Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt

Anmäl
2013-04-07 03:17 #3 av: Thaeri

en öl = en viss mängd öl.

ett öl = en viss sorts öl.

Anmäl
2013-04-07 04:21 #4 av: maxiq

Jag har inte det problemet för jag dricker aldrig bara en/ett öl *hick*

Lipar

Anmäl
2013-04-07 06:11 #5 av: Bjornen

För mig gäller bara en (maskulint ord) och inte e (feminint), då jag mycket sällan använder ordet ett. Nu är det inget problem med öl för mig, då jag inte dricker öl alls.

E fat mä ....

E flasko .... eller en butäll ....

Anmäl
2013-04-07 10:34 #6 av: Jalking

En fatöl vill jag kallade det om man menar ett glas öl tappat från fat. Ett ölfat om man menar hela fatet.

Anmäl
2013-04-07 14:00 #7 av: maxiq

En fatöl och ett fat öl då (om det inte är särskrivet) Lipar

Anmäl
2013-04-07 16:10 #8 av: Ephraim

Det som #2 och #3 nämner är nog en allmän princip i svenskan som inte bara gäller för öl. Oräknebara neutrala substantiv (ölet, vinet, mjölet, vattnet, riset etc.) kan naturligtvis användas just oräknebart och då är de alltid neutrala (t-ord). "Jag vill ha lite vatten, det ska vara kallt".

Men vi kan också använda dem som räknebara substantiv och då avgörs deras genus av betydelsen. Om man avser en servering eller en förpackning av ämnet använder man en. Om man avser en viss sort använder man ett. Jfr:

"Detta är ett mjöl av god kvalitet."

"Är du snäll och tar en mjöl från hyllan där borta." (sagt i butik).

Det finns nog en viss stilskillnad också, så att ett-betydelsen kan användas även i formella sammanhang medan en-betydelsen är extremt vardaglig. Vad som avses med en servering eller en förpackning är beroende på sammanhang. Beställer man en öl på restaurang får man i allmänhet ett glas, men köper man en öl på systembolaget är det en burk eller en flaska.

Intressant är dock att en öl verkar vara lite mer spritt än exempelvis en vin. Det sistnämnda låter väldigt vardagligt medan det förstnämnda nog kan förekomma även i mer formella texter.

För oräknebara substantiv med utrumgenus finns också dessa två betydelser men då tar båda samma genus. Jfr:

"Jag vill ha lite choklad, den ska inte vara för söt."

"Detta är en choklad av god kvalitet."

"Är du snäll och tar en choklad från hyllan där borta."

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.