Annons:
Etikettgrammatik
Läst 2869 ggr
parsley
3/31/13, 1:06 PM

Munspel

Jag har lite problem kring formuleringen kring ordet munspel, något som jag ska försöka visa med ett par exempel.

Publiken applåderade artistens gitarrspel.

Om artisten istället spelat munspel. Hur skriver man då? Ett munspel är ju ett föremål.

Publiken på den skumma bluesklubben applåderade artistens munspel.

Tacksam för tips, hjälp och förslag.

Annons:
Amandla
3/31/13, 1:26 PM
#1

Munspelande?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
maxiq
3/31/13, 1:53 PM
#2

Munspelsspel?


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Emo
3/31/13, 2:21 PM
#3

spelande på/med munspel?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Amandla
3/31/13, 2:36 PM
#4

Munspelsmusicerande?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Ephraim
3/31/13, 5:02 PM
#5

Vilken rolig fråga! Den visar att språket inte är fullt så logiskt och systematiskt som man kanske vill.

Det finns ju flera instrument på –spel: dragspel, munspel, klockspel och de fungerar nog likadant. Eftersom man trots allt säger spela munspel borde man kunna säga munspelsspel (analogt med spela gittar > gitarrspel) eller för den delen munspelsspelare och munspelsspelande.

Men vi gillar inte den typen av upprepningar i språket. På nätet har jag sett en hel del munspelare och munspelande och i analogi med dessa borde man kunna skriva publiken applåderade artistens munspel. Jag tror få skulle reagera på det. Systematiken sträcker sig dock inte så långt som till att man kan spela mun.

Vi kan ju jämföra med det faktum att man i bandy har en bandyboll och bandymål. I fotboll har man visserligen fotbollsmål men man har ingen fotbollsboll.

BrittaD
4/1/13, 10:14 AM
#6

Jag skulle göra som när man översätter en text. Då får man ju ibland konstruera om hela meningen för att svenskan skall bli idiomatisk. Fast det var kanske inte det du ville ha fram med din fråga.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Annons:
Upp till toppen
Annons: