Annons:
Etikettvad-betyder-ordet-meningen
Läst 5970 ggr
Amandla
3/27/13, 9:37 AM

Oväsen - väsen?

Hur kommer det sig att både väsen och oväsen fått samma betydelse, slammer/buller/oljud? (Parentes: När min ena son var liten sa han "vad ni oväsnas" 😛) 

Finns det fler ord som betyder samma sak både med och utan o:et framför? Vanligtvis betecknar de ju motsatser.

Visste inte vilken kategori jag skulle välja, flytta om det blev tokigt.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
Ninja
3/27/13, 10:56 AM
#1

Ljud - oljud tex. Kan ju tycka att de borde bli varandras motsatser, som sant - osant. Oljud och oväsen "borde" med det resonemanget vara frånvaron av ljud. Ingen aning om hur det kom att bli så, men har reflekterat över det jag med. 😛

Ephraim
3/27/13, 8:33 PM
#2

Prefixet o– har åtminstone två betydelser på svenska:

1. ’inte, icke’, för att bilda en motsats.

2. ’dålig’, för att uttrycka en icke önskvärd variant.

I modern svenska är det nog bara betydelse 1 som är produktivt dvs som vi fortfarande använder för att bilda nya ord. I standardsvenska används prefixet till adjektiv i första hand medan det som bekant i dialekter (särskilt i Norrland) kan användas även till substantiv.

Betydelse 2 är den vi hittar i ogräs, oväder, oljud och oväsen. De betyder alltså ungefär ’dåligt gräs’, ’dåligt väder’, ’dåligt ljud’ och ’dåligt väsen’. Denna betydelse är alltså den normala för substantiv med o–.

Väsen (eller äldre väsende) kan eller kunde i alla fall betyda ’verksamhet’ (som i handelsväsende) och det är möjligt att oväsen från början bildades i betydelsen ’dålig verksamhet, verksamhet som gör oljud’. Därefter har sedan både väsen och oväsen utvecklats till att bara avse oljudet.

Amandla
3/27/13, 9:23 PM
#3

Tack Ephraim! 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
raphanus
3/28/13, 11:38 AM
#4

Efter ett maratonlopp kan man ju känna sig helt färdig, och även ofärdig.

maxiq
3/28/13, 12:12 PM
#5

Min bostad är inte bara en osanitär lägenhet utan även en sanitär olägenhet…

😕


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Bjornen
3/30/13, 11:05 AM
#6

Väsen kan ju också vara onda eller goda makter. Någon enstaka gång har jag i historiska källor även hittat oväsen, där det är fritt från okända makter.

Annons:
Intehärutandär
4/8/13, 5:41 PM
#7

Vi säger ungefär samma som "oväsen", fast man säger "vilket liv Ni för". Oftast i negativ mening då. Men man kan även säga "Nu för vi lite liv" för att liva upp stämningen med lite musik t ex i positiv mening.

Upp till toppen
Annons: