Annons:
Etikettspråkgrupp-europa
Läst 2914 ggr
moawi
2013-03-15 21:37

Spanskakunskaper i Katalonien/Barcelona

Hej!

Jag vet att man talar katalanska i Barcelona, men hur ser det ut med spanskakunskaperna hos invånarna där? Får de lära sig spanska som andraspråk/främmande språk i skolan?

Eller klarar man sig bättre på engelska? Tänkte annars att det vore roligt att få testa spanskan lite nu när jag ska luffa runt i Katalonien några dar i sommar.

Annons:
Inkanyezi
2013-03-15 23:03
#1

Alla katalaner kan spanska, det är inga problem alls att klara sig med spanska i Katalonien, i synnerhet inte i Barcelona.

moawi
2013-03-15 23:17
#2

#1 Tackar för svar! Så bra. Jag vet inte varför men jag hade fått för mig att katalaner (om det är så man kallar folket?) var så stolta över och rädda om sitt eget språk och sin identitet att de helst inte pratade spanska. Men jag måste ha blandat ihop det med något annat. Kanske baskiska? Eller nej jag vet inte förresten, kan lika gärna vara något helt annat land jag tänker på.

Inkanyezi
2013-03-15 23:40
#3

Jag känner många katalaner, och de brukar tala katalanska med varann och spanska med mej, fast jag inte har några större problem att förstå katalanska. När någon tilltalar mig på katalanska och jag svarar på spanska, eftersom jag inte talar katalanska, går de omedelbart över till spanska.

Upp till toppen
Annons: