Annons:
Etikettstilistik-film-tv-litteratur
Läst 10658 ggr
:holmgreen:
2013-03-08 15:30

Spanska - film/serier/böcker

Sitter och försöker hitta tv-serier, filmer och eventuellt böcker på spanska. Därför tänkte jag att jag kikar in här och frågar om ni har några tips. ^^
Språket ska helst inte vara allt för avancerat, men jag behärskar spanska rätt bra ändå, så kom med förslag! ^^

(Ingen aning om vilken grupp jag ska lägga tråden i, flytta gärna om det blir fel) ^^


Annons:
punkmusic
2013-03-12 20:55
#1

Sin nombre - En film om MS13 och också om en familj som ska fly till USA ovanpå på tågen, mycket bra och tänkvärd film. Borderland - En film som där de inte pratar enbart spanska utan också lite engelska, utspelar sig i Mexico, förutom lite i USA i början av filmen… Varning för väldigt stark inledning med tortyr men sedan är den lugn på den fronten :) Volver - En drama film om en kvinna som har problem med sin familj och sin döda mamma. Med Penlope Cruz (Stavning?) Hoppas något passar :)

:holmgreen:
2013-03-12 21:54
#2

Tack så mycket! Ska kolla upp de här så får vi se vad jag hittar för trevligt haha ^^

Kom gärna med mer förslag! 🙂


punkmusic
2013-03-12 21:58
#3

#2 varsågod! Vad har du sett för filmer och serier hittills? Jag är också intresserad haha

:holmgreen:
2013-03-12 22:36
#4

#3 Har sett en hel del faktiskt! ^^ En som jag kommer på bara sådär, på rak arm är:

Amores perros - Utspelar sig i Mexico tror jag, om jag minns rätt. Handlar om kamphundar framförallt, dock var det lite rörigt i början när man inte förstod helt vad som hände då det handlar om flera olika familjer på olika platser som man inte ser något samband med i början. Men det blir förståeligt sen. Haha. Jag kan passa på att varna för starka, blodiga bilder av hundar. Så är man jätte känslig för sånt så är det inget att rekommendera.

Sen har jag  sett några till, kan skriva mer i morgon. ^^


punkmusic
2013-03-12 23:42
#6

#4 ja absolut skulle vara snällt :) Jo nu när du säger det har jag också sett den haha, jag tyckte den var bra om jag minns rätt :) Såg förresten en action-thriller-drama-komedi från Mexiko som hette "Nicotina" den handlar om ett rån som begås och olika människor som blir inblandade i godset.

Annons:
punkmusic
2013-03-12 23:51
#7

Rec - Skräckfilm, icke att glömma! 1an är mycket bra.. Sedan går det utför enligt mig.

:holmgreen:
2013-03-13 17:44
#8

Tack så mycket! :) Vad bra, ska sitta och kolla igenom de här sen. :P


punkmusic
2013-03-16 11:48
#9

Någon som du funnit intressant och har du någe mer att dela med dig av? :)

Inkanyezi
2013-03-16 12:33
#10

Jag är inte intresserad av någon av serierna, men det finns en hel del bra filmer från många olika håll. Några jag på rak arm kommer ihåg:

  • Como Agua para Chocolate (México)

  • Fresas y Chocolate (Cuba)

  • Jamón jamón (España)

Filmerna bygger på böcker, och jag tror att du kan hitta dem på bibblan.Den internationella avdelningen är i huset strax ovanför Spelbomskans Torg vid Odengatan, alldeles intill huvudbiblioteket (T Odenplan). Spanska högst upp. Ett annat bra bibliotek finns på Instituto Cervantes, Bryggargatan 12A, nära T-Centralen.

Bokhandeln med bäst sortiment är Hedengrens vid Stureplan.

Sedan finns det massvis av material på nätet också. YouTube har massor med klipp och längre filmer också.

BrittaD
2013-03-17 18:51
#11

Jag tänkte tala mig varm för Almodóvars fantastiska filmer, men så såg jag att du var så ung, och då tror jag att en annan stark kärleksfilm skulle tilltala dig mer; De älskande vid Polcirkeln, Los amantes del circúlo polar

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

:holmgreen:
2013-03-18 18:24
#12

#11 haha okej, tack förslagen!


Inkanyezi
2013-05-26 12:09
#13

Jag lägger till ett förslag till här, gör ett webbsök på:
el secreto de puente viejo

Det är en otroligt lång spansk serie, många hundra episoder, och samtalen är väldigt tydliga och välartikulerade.

Annons:
:holmgreen:
2013-05-26 15:14
#14

Åh tackar!


Inkanyezi
2014-07-19 14:12
#15

Jag lägger in länken till atresplayer här, det är webbsajten där Antena3 lägger upp alla sina telenovelas - serier på spanska.

http://www.atresplayer.com/

När man registrerar sig har man utan kostnad tillgång till massor av material, men mot ett ganska litet belopp kan man få alltihop.

Intehärutandär
2014-08-16 16:16
#16

Barnhemmet är en av min och sonens favoritfilmer.

Upp till toppen
Annons: