Annons:
Etikettråd-och-tips
Läst 7250 ggr
Shelsy
3/4/13, 9:40 PM

Hjälp med min engelska!

Hej! Jag är en tjej som snart fyller 15år nu här. Nästan alla 14-15åringar kan nästan flytande engelska, men inte jag. Jag är fruktansvärt dålig på engelska och det tär på mig psykiskt. Jag har alltid haft svårt att lära in engelskan, men inte tyska som jag då har som språk i skolan också. Jag kan lära mig de tyska glosorna på max 5-10 minuter medans engelska glosorna går aldrig in i skallen, hur jag än gör… Jag tycker engelska är roligt, och gillar att skriva och hitta på sagor. Men det blir inte roligt i längden att jag inte kan få in engelskan i huvudet på mig. Visst, jag kan engelska, men är fortfarande på den "lätta" nivån och kan en massa ord när jag läser en text på engelska och förstår faktiskt väldigt mycket, och det är ju konstigt…:/ Det är svårt att skriva på engelska. Hur ska jag träna min engelska? Alla tips och knep är välkomna. Hjälp… Får panik bara jag tänker på det, kommer aldrig klara skolan, och kommer inte få ett jobb och sen är det väl bara att ge upp?

Annons:
Itchy
3/4/13, 9:51 PM
#1

kolla på film & serier utan text :)

eller läs böcker på engelska

på det sättet så gick jag från g- till MVG på 2 terminer :)

You can't spell Bitchy without Itchy

[Moa-]
3/4/13, 9:52 PM
#2

Jag tror att språk är svårt att studera sig till kunskap inom. Min engelska lossnade relativt sent när det blev ett naturligt inslag i vardagen genom olika typer av kultur. Så mitt tips är att se på mycket film och tv-serier samt läsa böcker. 

Sedan är det givetvis även bra skriva, när du skriver en uppgift till skolan på svenska, ta det som en extra övning att även översätta den till engelska.

Lycka till! =)

Shelsy
3/4/13, 10:21 PM
#3

#1 Det var ju jätte bra, men jag undrar om jag kommer hinna få ett slut betyg innan jag går ut 9:an? Vill ju få A och mitt betyg i engelskan är nu F. Kan ju tillägga att jag har vart sjuk ganska mycket, och har missat mycket då. Är så orolig… :( Men ska kolla på filmer utan svensk text, kanske jag kan ta med engelsk text? #2 Men det är ju "konstigt" att jag har det så enkelt med tyskan och inte med engelskan. Som sagt ska jag kolla på engelska filmer utan/med engelsk text. :) Om jag hinner översätta texten, jag har mycket att ta igen i skolan… Men om jag får tid över ska jag självklart göra det. Svårt bara när man inte kan engelska och försöka översätta texten. ;) Men jag har ju Lexikon eller har ni något annat knep? Tack! :)

[Moa-]
3/4/13, 10:43 PM
#4

Shelsy; tyskan ligger närmare svenskan och språken delar samma grund, kan vara det som gör att du har lättare att lära dig det.

Jag tror inte att texten förstör om du behöver den, hellre att du har med texten och förstår än att du sitter och kollar utan text och missar hälften. Däremot kan du försöka fokusera mer på ljudet, eller om det hjälper se med engelsk text. Lexikon lät inte så 2013, du har många ordböcker online och även i mobiltelefonen, detta är bra hjälpmedel!

Försök även hålla samtal med dig själv på engelska när du är ute och går, tar det stopp på något ord kan du försöka komma ihåg att kolla upp det när du kommer hem. På så sätt får du även orden i ett sammanhang och dem blir lättare att ta till sig.

Inkanyezi
3/4/13, 10:51 PM
#5

Ett knep som jag tycker är bra är att gå via något intresse som man har och läsa mycket om det. Om man till exempel är intresserad av hundar, kan man läsa allt man hittar på nätet om hundar, uppfödning, olika raser, sjukdomar, foderval och hundträning av olika slag, som lydnad, sök, spår och annat. Om man har en viss bakgrund i ämnet på sitt modersmål, så ramlar bitarna på plats ganska lätt.

Shelsy
3/4/13, 11:00 PM
#6

#4 Tack! #5 Mitt intresse är ju hundar, brukar göra som du säger. Men det kännas som att inget faller på plats. :/ Blir galen på mig!

Annons:
Upp till toppen
Annons: