Annons:
Etikettkonstruerade-fiktiva-språk
Läst 4302 ggr
WhiteBunnyWithBlueEyes
2013-02-25 21:35

Hallå!

Hej! 🙂

Nu vill jag ha lite hjälp åt ett namn till en katt.

Jag vill att namnet ska vara "den valde" fast på ett annat språk eller betydelse eller vad man säger! 👍

Annons:
raphanus
2013-02-26 09:45
#1

Electus kan man säga på latin.

Thaeri
2013-02-28 03:41
#2

På färöiska kan man säga valdur, det betyder då "vald" och är i obestämd form, men det är ju så långt man kommer på nordiska språk då "den valde" alltid kräver ett "den" innan, och det gör ju sig inte så bra som namn.

Uttalas med ett tonlöst d (eller icke-aspirerat t), och u:et är som vårt o i "bott".

Inkanyezi
2013-02-28 11:38
#3

Med tanke på att djur ofta har lättare att uppfatta vissa ljud, där explosiver funkar bättre än tonande ljud, skulle jag kunna tänka mig "Select", som har sitt ursprung i latin och används på flera språk för just sådant som är utvalt.

Jalking
2013-02-28 23:28
#4

Sätt dig med Google översätt och kolla igen språk.  De som skrivs med tecken som (de flesta) svenskar inte kan tyda kan man ofta lyssna på.

Google översätt

Amandla
2013-03-01 13:00
#5

Du kanske kan prova med ordet "utvald" också för att få mer att välja på?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Ephraim
2013-03-01 13:48
#6

Är namnet tänkt att betyda "den valde" eller "den utvalde"?

"Vald" brukar ju i första hand användas om någon som valts ut genom en demokratisk process, en folkvald helt enkel. I andra hand kan det kanske användas om någon som valts ut på annat sätt men mer idiomatiskt är i så fall att använda "utvald".

Svenskan är inte det enda språk där olika ord kan användas. Google översätts första engelska översättning (såvitt jag förstår används engelska som mellanspråk vid översättning mellan övriga språk) av "den valde" är "the elected". Av "den utvalde" är översättningen "the chosen one".

"Den folkvalde" är ju ett originellt namn på en katt, men skälet till frågan är att "den utvalde" ("the chosen one") ligger betydligt mer i linje med modernt namnskick…

Annons:
Upp till toppen
Annons: