Annons:
Etikettutanförämnet
Läst 3563 ggr
pixielutt
1/2/13, 8:41 PM

Flytt utomlands

Jag och min sambo ska flytta till Schweiz i sommar och jag fruktar redan för språkbarriären som kommer bli. Hur lär man sig ett språk snabbt och effektivt tycker ni? Vad har ni för tips till mig? Det talas ju både tyska, franska och engelska där nere… Vi ska flytta till den delen som pratar franska och jag har aldrig läst franska…

/ M

Annons:
Inkanyezi
1/2/13, 9:25 PM
#1

Engelska?

Jag har hört fyra schweiziska språk, italienska, tyska, franska och langue d'oc. Jag bodde ett år i Genève, och där är det franska som gäller.

Det finns bara ett sätt att lära sig fort, och det är att släppa alla hämningar om att man inte kan och prata så mycket som möjligt med folk. Resten ger sig med tiden.

[rosakontorstol]
1/2/13, 10:10 PM
#2

Håller med #1, släpp alla hämningar om fråga på! de flesta tycker om att du vill lära dig och hjälper verkligen till. Låt dig själv göra fel och prata på för kung och fosterland. Att lära sig grammatik och sedan bara kunna fokusera på sitt ordförråd tycker jag funkar bäst.

pixielutt
1/3/13, 12:23 AM
#3

#1 Ja jo 4 språk stämmer, men i huvudstaden Bern som vi ska flytta till sen pratar de gärna engelska :)

Tack för tipsen, är supernervöst att flytta till ett helt nytt land och leva ett liv utan den säkra och trygga svenskan.

/ M

Inkanyezi
1/3/13, 1:16 AM
#4

Låtsas att Bern-tyskan är en dialekt av svenska så går det bra. Om du hör den så förstår du.

raphanus
1/4/13, 9:46 PM
#5

Det beror ju lite på hur pass intresserad du är själv. Om du vill lära dig språket som talas i din direkta omgivning, kommer du att göra det också.

Jag bor själv för närvarande i Estland och arbetar på ett företag där vi har svenska som arbetsspråk. De flesta svenskspråkiga här är säsongsarbetare och tänker sig inte vara här så länge. De flesta bemödar sig således inte med att lära sig estniska. Jag själv har dock åkt hit med det primära syftet att bli bättre på estniska. Tack och lov har inte den engelska sjukan drabbat det offentliga rummet i lika stor utsträckning som i Sverige, så jag får verkligen bada i språket. Det står på estniska på nästan alla skyltar, och alla jag försöker prata med är mycket tillmötesgående, genom att de, även om jag pratar lite knaggligt, inte byter till engelska. (Så kan det ofta vara för engelskspråkiga som vill lära sig svenska och försöker sig göra förstådda i Sverige.)

[Jony]
1/9/13, 5:36 PM
#6

Rätoromanska heter det fjäde språket.

Annons:
Aniara4
1/10/13, 10:33 PM
#7

#6 Tack! Det där inläggen satte myror i huvudet på mig. I somras var jag nämligen i södra Frankrike, och jag hade bestämt för mig att vi pratade om langue d'oc och Languedoc då, och det var ju ingenstans i närheten av Schweiz. Men jag kom inte på vad det är de pratar i Schweiz. Rätoromanska är det ju!

Upp till toppen
Annons: