Annons:
Etikettövrigt
Läst 5937 ggr
Inaarah
2012-10-07 21:04

Hussla

Smsade under kvällen med en nyfunnen vän, och frågade vad han gör här,

Annons:
Inaarah
2012-10-07 21:07
#1

Oj! Här är jag snabb i fingrarna. Sitter med telefonen, och råkade komma åt att posta inlägget. I alla fall. Vi pratade om hans hemstad, och det var då jag frågade vad han nu gör här (varför han bor i Göteborg). Fick svaret "jag husslar lite, haha". Har dock svårt att se vad uttrycket/ordet innebär? Förmodar att det är någon slang, men aldrig hört det innan… Någon som vet? Hoppas ni kan förstå min fråga. Ursäktar ett luddigt och otydligt inlägg - men har tyvärr ingen tillgång till dator för tillfället.

Inkanyezi
2012-10-07 21:50
#2

Hussla i Göteborgsslang gissar jag att det kan komma från engelskans "hustle" (eller är det tvärtom?) och har som grundbetydelse att göra affärer, att sälja någonting. Jag har sett användning av ordet på mindre smickrande sätt, som att man säljer undermålig vara eller undervikt i knarkhantering, men jag tolkar ordet närmast som att man försöker dra sig fram på vad man kan komma på, precis som verbet "hustle" ofta används i engelska. I vissa specifika sammanhang innebär engelskans "hustle" att sälja (någon annans) sexuella tjänster, men jag tror inte att det vanligen har den innebörden, och hussla på svenska har jag inte sett användas så.

TjockaBerta
2012-10-08 16:53
#3

Jag tolkar det som fiffel. Alltså småfifflare.

>>>Malum domesticum<<<

Inaarah
2012-10-08 17:19
#4

Oj, detta var ju inte allt för positivt! Men, tack för era svar. Instämmer med er - det var så även jag tolkade det, men var osäker när jag tänker på personen i fråga…

Upp till toppen
Annons: