Annons:
Etikettövrigt
Läst 3404 ggr
maxiq
8/1/12, 11:10 AM

Reda eller rätt?

Jag skulle just skriva i ett sms att jag skulle leta reda på en sak men började fundera på om jag skulle skriva leta rätt istället och började då fundera på vad som är skillnaden. Tangentbordsprogrammet ger både reda och rätt som förslag när jag skriver ett R.

Någon som vet skillnaden?


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Annons:
Lill-Kisse
10/2/12, 12:01 AM
#1

Tja, det kanske bara är nyansskillnad.
Leta reda på likställer jag med att undersöka något för att få klarhet, vetskap, kunskap om något, reda ut, ordna upp.
Leta rätt på säger jag när jag söker efter en sak, hoppas att saken ska komma till rätta alltså.

Ephraim
10/2/12, 12:38 AM
#2

Det är en väldigt bra fråga! Jag tror inte att det finns någon skillnad mellan uttrycken för de flesta talare. Så i ditt sms kunde du skrivit vilket som. SAOB behandlar uttrycken som helt synonyma. Jag försökte fundera över mitt eget språkbruk men det är lite vanskligt ibland. Der är väldigt lätt att hitta "falska distinktioner", skillnader som man tror att man upprätthåller men som i själva verket inte finns i ens spontana tal. Jag tror att vi ogillar perfekta synonymer så vi har en tendens att hitta på nya skillnader.

Thaeri
10/2/12, 1:15 AM
#3

Jag skulle också säga att de två uttrycken är likställda i modern skriven rikssvenska. Det finns kanske en liten nyansskillnad, men de är inte stor.

Inkanyezi
10/2/12, 1:25 AM
#4

Jag är inte helt klar över vad "perfekta" synonymer skulle innebära. Även om att leta reda på något och att leta rätt på något innebär att reda och rätt används synonymt, så tycker åtminstone inte jag att de i andra sammanhang är synonyma, eller att ens det ena respektive det andra skulle kunna användas. Man kan bringa reda i någonting, och skapa reda kan också gå bra, men rätt känns fel där. Reda är då antonymt med oreda, oordning. Däremot efter verbet leta och följt av prepositionen på är de ju synonyma.

Visst finns det perfekta synonymer, men jag uppfattar det nog som att perfekta synonymer alltid borde kunna ersätta varandra. Ser man till hela uttrycket "leta rätt på", eller "leta reda på", så är de som jag ser det helt synonyma.

Ephraim
10/2/12, 6:07 AM
#5

#4 Ja, med "perfekta synonymer" menas som du misstänker att de två synonymerna alltid kan ersätta varandra (vad det faktiskt innebär går väl att diskutera). "Bägge" och "båda" har vi diskuterat tidigare på detta forum.

Synonymer är två betydelsebärande enheter som delar på en eller flera betydelser. Det behöver inte röra sig om hela ord utan kan lika gära vara enskilda morfem eller hela uttryck. "Leta reda på" och "leta rätt på" fungerar ju betydelsemässigt som enheter på svenska och det går inte att bryta ner dem i sina beståndsdelar för att få fram hela uttryckets betydelse. Det blir därför lite fel att säga att "reda" och "rätt" används synonymt i de två uttrycken. Om nu "reda" och "rätt" delar på en betydelse, vilken betydelse är det då?

Jag tror inte att någon skulle påstå att orden "reda" och "rätt" är synonymer.

Upp till toppen
Annons: