Annons:
Etikettöversättning-tolkning
Läst 3390 ggr
dolfen
5/27/12, 8:38 PM

Användes. Dåtid eller nutid?

I en någorlunda äldre bok kan man läsa (ur minnet, då jag för tillfället inte har boken ifråga hemma): "Växten användes på våren."

Först tänkte jag att det menades att växten "förr" användes på våren.

Men av efterförljande text, som beskriver hur man "använder" växten, uppfattar jag att det som att ordet "användes" menades "används".

Annons:
Inkanyezi
5/27/12, 9:13 PM
#1

Och formen med e förekommer som passiv presensform också. Jag gissar att det mest handlar om ett motstånd att lägga på passivändelsen efter konsonant, men också att grundregeln för passivformen är att s ska ersätta r, och då finns ju e där. Det kan alltså bli oklart om presens eller imperfekt avses.

Ephraim
5/27/12, 11:22 PM
#2

De flesta verb som slutar på -er i presens har denna variation mellan passivum presens på -es och -s. Hörs/höres, dricks/drickes, dränks/dränkes etc. På fornnordiska slutade dessa verb typiskt på -ir i aktivum presens andra och tredje person singularis, vilket blev -er på svenska. Motsvarande passivum (eller snarare medium) slutade på -isk vilket blev -es på svenska. På fornnordiska bildades mediumformerna regelbundet från motsvarande aktivum genom tillägg av -sk (ofta -mk i första person singularis), dock föll eventuellt finalt r bort. Alltså ungefär samma princip som idag.

Det är alltså formen på -es som är den äldre. Den är måhända ganska gammaldags idag men sporadiskt kan den nog fortfarande förekomma. Dagens form på -s gissar jag beror på att det obetonade e-ljudet har fallit bort, snarare än tvärtom att -es-formen skulle ha bildats genom inskott av vokal.

Att presens och preteritum råkar sammanfalla för vända och använda om -es-formen väljes är en tillfällighet. För de flesta verb är formena fortfarande distinkta.

Upp till toppen
Annons: