Annons:
Etikettmedlemmar-presenterar-sig
Läst 3559 ggr
Elena-Maria
5/21/12, 9:22 PM

Var hälsade, språknördar!

Hej, hello, salut, servus, privjet, hola, ciao!

Inte varit inne här förut men hittade hit och fastnade lite. Är en inbiten språknörd ut i fingerspetsarna som tycker verbböjningar, grammatik och att slå i ordböcker är roligt. Har siktet på att bli översättare. Läser för närvarande på universitetet och hoppas bli färdig någon gång inom inte alltför många år.

Har en del språkstudier i bagaget: engelska, franska, tyska, latin, spanska, italienska och ryska, varav italienska är huvudspråket i mina studier och det jag vill bli översättare i. Läste franska från sjuan till och med det att jag gick ut tvåan i gymnasiet, släpade mig då även igenom en kurs i tyska. Jag gick humanistisk linje och läste således även latin, något jag skulle vilja ta upp igen för det tyckte jag var väldigt intressant. Läste även spanska och halkade av en slump in på italienska och fastnade där för att efter gymnasiet bosätta mig i Rom för ytterligare språkstudier.  Utöver det behärskar jag en hel del norska efter att ha bott och jobbat i Oslo en höst. Nu läser jag även ryska på universitetet för att jag tyckte att jag inte redan hade nog mycket att göra samt att jag insåg att det var ett språk jag inte förstod och så kan man ju inte ha det ;)

Bor i Göteborg sedan många år tillbaka men det är ingen som tror mig när jag säger att jag är göteborgare då jag inte velat släppa min dialekt från värmländska tiomilaskogen. Har hört att det borde räknas som ett eget språk ;)

Väl mött och missbruka inte dem/de och undvik särskrivningar ;)

Fred och god växt!

Annons:
raphanus
5/21/12, 10:25 PM
#1

Добро пожаловать, Елена-Мария!

DesK
5/22/12, 5:51 PM
#2

Välkommen hit Elena-Maria! Glad

Jag gillar din sista mening "Väl mött och missbruka inte dem/de och undvik särskrivningar" Skrattande

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: