Annons:
Etikettövrigt
Läst 7528 ggr
dolfen
4/21/12, 7:53 PM

Latin med kursiv stil?

Jag har, av någon anledning, fått för mig att man skriver latin med kursiv stil. Kan detta bara vara något som jag har fått för mig, eller kan det ligga något i det?

Annons:
Thaeri
4/22/12, 12:10 AM
#1

Man ser väl oftast latin i små korta citat, typ "In vino veritas" eller "Alea iacta es", och då citat antingen kan markeras med citationstecken eller kursiv stil blir det väl ofta så att man ser det i just kursiv.

Skriver man en längre text på språket fungerar det som alla andra.

(Med resrevation för felstavningar, jag kan inte latin själv, och skriver dessa citat från minnet.)

raphanus
4/22/12, 5:20 AM
#2

#0 - Du kan även skriva latin med raka stilar utan att det är fel. De raka stilarna är äldre än de kursiva och därmed de ursprungliga.

Ephraim
4/22/12, 7:07 AM
#3

Det är vanligt särskilt i engelska texter att markera latinska och andra främmande uttryck med kursiv stil. För att ta ett (autentiskt) exempel:

"requiring a defendant to pay extradition costs does not violate the ex post facto clause"

Någon regel om att latin överlag skulle skrivas med kursiv stil finns inte.

BrittaD
4/22/12, 9:51 PM
#4

I engelska texter skrivs alltid latinska uttryck i kursiv stil (påstår en sakkunnig som läser och skriver vetenskapliga texter på engelska och som jag frågade).  Exempel: e.g. - et al. - sic!

Själv kursiverar jag - av ohejdad vana - sic!

På Wikipedia står under

Italic

When to use

--------

  • Foreign words, including the Latin binomial nomenclature in the taxonomy of living organisms: "A splendid coq au vin was served"; "Homo sapiens".

-------

och under

Kursiv

Användningsområden [redigera]

Vetenskapliga namn [redigera]

Inom bl.a. medicin och biologi skrivs i regel vetenskapliga namn i kursiv stil:

Luftstrupen (trachea) utgör förbindelsen mellan struphuvudet (larynx) och de båda lungornas huvudbronker.

När det gäller vetenskapliga namn inom taxonomi skrivs de generellt kursiv om det gäller släkten eller lägre taxa, medan familj eller högre taxa skrivs med rak skrift.

Älgen (Alces alces) är det största hjortdjuret (Cervidae - Sic!).

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Upp till toppen
Annons: