Annons:
Etikettstilistik-kvinnligt-manligt
Läst 13151 ggr
dolfen
2012-04-20 19:31

Väninnor, bara för kvinnor?

Det slog mig idag att jag bara har hört kvinnor använda ordet väninnor om sina kvinnliga vänner. Jag har aldrig hört någon kille använda ordet väninna om någon kvinnliga vän.

Ordet väninna borde ju förtydliga att vännen är en kvinna!? Men är detta något som enbart används (kan/får användas) av kvinnor?

Själv tycker jag att det skulle "skära sig" om jag skulle försöka använda ordet.

Ja. Sådana här tankar kan dyka upp, när man sitter i ett visst litet rum och inte kan komma på något bättre sätt att utnyttja sin tankekapacitet på. Oskyldig

Annons:
Ephraim
2012-04-20 19:57
#1

Det är nog inga problem för en man att använda ordet, sålänge det används om en kvinnas kvinnliga väner. "Min frus väninnor" skulle nog gå bra för en man att säga. Däremot är det väldigt ovanligt att män kallar sina egna kvinnliga vänner för "väninnor". Det kanske förekommer men jag tror att många skulle reagera på det. För betydde "väninna" ofta 'älskarinna' när det användes i det sammanhanget. Jag tror att den betydelsen är på väg bort men det försvårar ju möjligheten att använda ordet i betydelsen 'vän'.

DesK
2012-04-21 14:25
#2

Jag har 2 manliga vänner som använder utrrycket väninna om exempelvis mig. Precis som #1 säger så är nog den gamla betydelsen på väg bort ur vårt språkbruk.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

raphanus
2012-04-22 05:23
#3

Jag använder ordet väninna utan betänkligheter, men oftast gör jag ingen åtskillnad.

Skogselva
2012-04-24 10:34
#4

Tycker också det verkar mest som om väninna sägs av en kvinna, eller kvinnliga företag, till en annan kvinna, även om jag knappast skulle reagera på en man som sade väninna, för för min del, och antagligen min generation, så betyder det inte älskarinna, utan tjejkompis.

Själv har jag börjat fundera på om bruket av ordet "väninna" inte blivit lite av en trend bland yngre kvinnor? (tänker min generation, födda någonstans mellan 1987-93). Då också från kvinna till kvinna snarare än man till kvinna.

Jag tycker i alla fall det verkar som om det blomstrat upp på nytt efter att ha legat i skymundan ett tag. Väldigt många företag som kanske mest riktar sig åt yngre kvinnor har börjat använda det i sin marknadsföring. Det mest konkreta exemplet jag har är en inbjudan jag fick från Gina Tricot som skrev: "ta med dig dina bästa väninnor och kom" - funderar på om man inte för något år sen snarare skulle ha sagt "ta med dig dina tjejkompisar och kom" istället. Men det skulle kunna vara så att jag reagerar bara för att jag förr alltid tänkt på väninna som något medelålderskvinnor använder om varandra. Oskyldig

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Upp till toppen
Annons: