Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allmänt om sajten och iFokus - Medlemmar - var bor ni? - Medlemmar presenterar sig - Off topic (OT) Artificiell intelligens Boktips Fonologi och fonetik Grammatik Konstruerade/fiktiva språk Kroppspråk Lagar och lagstiftning Länkar - Föredrag Länkar - Ordböcker/lexikon Länkar - Radio/TV Länkar - Tidningar/hemsidor Råd och tips Semantik Skriftspråk - Stavning/Ortografi Skriftspråk - Tryck och grafik Språk i framtiden Språk i förändring Språkgrupp - Språk i Europa Språkhistoria Stilistik - Chattspråk/SMS-språk Stilistik - Dialekter/lokala varianter Stilistik - Korsord och korsordsord Stilistik - Kvinnligt/manligt språk Stilistik - Lyrik, dikt och poesi Stilistik - Lånord Stilistik - Maktspråk Stilistik - Ordspel och ordlekar Stilistik - Ordstäv och ordspråk Stilistik - Slang Stilistik - Språk i film, tv och litteratur Stilistik - Stilblommor, tidningsankor, tryckfel Stilistik - Ungdomligt språk Stilistik - Ålderdomligt språk Tal-, läs- och skrivsvårigheter Teckenspråk Utdöda/döende språk Vad betyder ordet/meningen? Vad kallas saken/företeelsen? Översättning/tolkning Översättningsgrodor Övrigt
Grammatik

Mös/myste

2012-04-15 15:29 #0 av: JoannaLi

Hur är det egentligen med mys/myste och rös/ryste.

Jag personligen vill hellre sig mös/rös men det ser så fel ut när man skriver det.

Så hur är det egentligen med det? Ör det bara att rätta sig och skriva ryste/myste?

http://HovTassFot.weebly.com/
Hundträningsnörd med labradoromplacering. 

Anmäl
2012-04-15 18:04 #1 av: raphanus

SAOL godkänner både mös/rös och myste/ryste.

Anmäl
2012-04-15 20:12 #2 av: dolfen

Kunde inte låta bli all leka med ordet "myste":

"Igår myste Hanna med en kopp mysté."

Anmäl
2012-04-15 20:41 #3 av: Ephraim

SAOL behandlar dock inte "mysa" och "rysa" på samma sätt. Vad gäller "rysa" står det "rös el. ryste" vilket bör tolkas som att formerna är i stort sett likvärdiga. För "mysa" står det "myste äv. mös" vilket ska tolkas som att "mös" är något mindre standardmässig.

Anmäl
2012-04-16 08:26 #4 av: Jalking

Lyste/lös?

För mig känns lyste naturligast.

Anmäl
2012-04-16 08:39 #5 av: Thaeri

Verkar som att de ser på "lös" som icke-standard men någorlunda vanligt förekommande.

För mig känns båda naturliga, tror jag växlar en del beroende på hur personen jag pratar med talar.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.