Annons:
Etikettskriftspråk-ortografi
Läst 12534 ggr
Jalking
4/15/12, 2:45 PM

Inget mellanslag efterpunkt och komma

Det har blivt allt vanligare tycker jag mig märka.Man ser det ofta på Blocket,olika diskussionsforum,Facebook mm.

Det är rätt störande tycker jag.Någon annan som har lagt märke till det,och kanske har en bra idé om hur dumheten har uppstått?

Annons:
Fridborg
4/15/12, 2:46 PM
#1

Du har ju själv inget mellanslag efter en punkt :P

JoannaLi
4/15/12, 2:47 PM
#2

#1 Jag tror att det är medvetet…

Fridborg
4/15/12, 2:48 PM
#3

Sure hope so.

Jalking
4/15/12, 2:51 PM
#4

Det var väldigt medvetet. Det var dessutom svårt, fingrarna vill göra mellanslag. Jag fick backa och ta bort det några ggr.

Fridborg
4/15/12, 2:52 PM
#5

#4 Haha, jag vet hur det är. Inte medlem här med lite av en språk/stavningsnazist.

Däremot tycker jag inte att just stavning på internet är så himla viktigt, dyslektiker är inte per automatik dumma, utan jag brukar mer titta på själva ordvalet.

Jalking
4/15/12, 2:56 PM
#6

Felstavningar på internet beror nog oftast inte på dyslexi, dumhet eller bristande intresse i skolan. Till största delen beror det nog på att fingrarna är slarvigare än hjärnan. Jag gör själv ofta den typen av "stavfel".

Annons:
Inkanyezi
4/15/12, 2:57 PM
#7

När man ser det konsekvent kan det möjligen hänga ihop med någon som är van att använda ett ordbehandlingsprogram som stoppar in blanksteget självmant. Nästan alla mer avancerade ordbehandlare har en sådan inställning, och den kan vara väldigt irriterande för den som inte känner till den om den är ställd så i grundläge. Det kan bli svårt att skriva webadresser när det blir ett blanksteg efter punkten.

När jag lärde mig skriva maskin för länge sedan var det ju en massa saker att hålla reda på, som att inte fortsätta att skriva för långt efter plinget, och att börja nytt stycke med indrag. När jag så småningom fick någon tidig version av Word irriterade jag mig mycket på att den kunde ställas in till automatiskt indrag på nytt stycke, men att den saknade möjlighet att i så fall inte ha indrag på första stycket efter rubrik. Då hade jag haft Ventura ett tag, som automatiskt gjorde indrag i alla stycken utom det första.

Men det tog ett tag innan jag upptäckte att den där Word-versionen gjorde automatiskt blanksteg efter punkt, så att jag fick dubbla blanksteg i stället för bara ett. Senare versioner som jag har haft har inte haft den funktionen inställd från början, så jag antar att inte alla var förtjusta i det.

Men visst är det ett oskick att inte lägga in blanksteg efter punkten.

Thaeri
4/15/12, 7:32 PM
#8

Överlag tycker jag att folk är dåliga på att veta hur man skriver på dator, dels det där med mellanslag då, men även att göra skillnad på grav och akut accent eller ens veta att det är skillnad på apostrof och accent.

Ok om det handlar om äldre som inte lärde sig skriva maskin då det begav sig utan är självlärda, men ungdomar som mer eller mindre växt upp med dator? Det känns som att skolan har missat något där…

Lill-Kisse
4/17/12, 4:10 AM
#9

Ha, folk som tror sig begripa sig på program och datorer. De är bara hjälpmedel. Tänka och kunna måste man själv ändå. 

Program, som troligen skapats i USA och hastigt anpassats till svenska förhållanden, är inte perfekta för våra behov. En del tycks tro att såväl stavning som avstavningar i Word är korrekta. Jag blir lika förtvivlad varje gång jag hör sådana antydningar. 

Man kan ta bort många av de förprogrammerade dumheterna och skriva rätt. Det som är korrekt för hand ska bli korrekt på skrivmaskin och lika mycket korrekt på dator. Det kräver dock att man har fått lära sig vad som är korrekt. Sedan kanske man ställer in programmet så att vissa detaljer sker med automatik och det tycker jag är ett personligt ställningstagande.

Skogselva
4/18/12, 11:23 AM
#10

Själv funderar jag på om det verkligen är något folk gör med flit, eller om det bara är så att det sker av farten att mellanrummen inte kommer med? I min omgivning sker det någon gång då och då att någon missat ett mellanrum, men det är så sällan att man får anta att det bara är Tryckfelsnisse som velat vara med och leka. Störande, javisst, så är det ju alltid när man upptäcker att Tryckfelsnisse skrivit, men det kan vara svårt att upptäcka på internet, för det är, så vitt jag vet, inte alla webbläsare som rättar stavfel, och även de som gör det, rödmarkerar de inte om det.Råkar blir så här mellan två meningar. Man ska väl förstås ta webbläsarens rättstavningsprogram med en nypa salt, men det röda strecket drar ju ändå till sig uppmärksamheten.

Chatten tror jag också spelar in, där måste man vara snabb på fingrarna,och det kan vara lätt att glömmaett mellanrum då coh då, precis som bokstäver i ett ord gärna byter "plast" med varandra, för att man skriver fortare än vad fingrarna (hjärnan?) hinner med.

Förstås skulle det vara ett problem om folk med vilje lämnar ut mellanrummen, men som sagt, själv har jag inte märkt att detta skulle vara vanligt förekommande, så jag tror snarare det är slarvfel från folk sida. Kanske är de för lata  eller ointresserade för att ändra, och på facebook kan man ju inte redigera sina inlägg, om man inte tar bort och skriver om dem på nytt, vilket gör att inte ens jag, som annars strävar efter felfrihet i mitt skriftspråk, redigerar det jag skrivit på facebook,om jag så missade ett mellanrum efter skiljetecknet.

#4 Haha, jag förstår dig precis. Även om jag nu skrivit fel med vilje, som ett försök att illustrera snarare än att beskriva, så vill jag bara rätta till varenda fel.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

DesK
4/18/12, 12:56 PM
#11

Jag instämmer med er att det ser konstigt ut när det saknas mellanslag efter punkt, men det ser nästan lika konstigt ut när folk gör mellanslag före punk, kommatecken och frågetecken.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

TjockaBerta
4/18/12, 1:19 PM
#12

Allt är inte lättja. En del har liksom jag själv ont i kroppen. Man måste då räkna varje knapptryckning. Ett glömt blanksteg kan betyda 3-5 extra knapptryckningar och varje knapptryckning känns i kroppen. Då bryr man sig ibland inte om ett litet tryckfel. Men om det görs konsekvent är nog anledningen en annan.

>>>Malum domesticum<<<

Lill-Kisse
4/18/12, 1:21 PM
#13

#11 Måste man vara så där jättesnäll som DesK är och bara säga att något ser "konstigt" ut, när det faktiskt är fel? Genom att kalla fel för något annat, ger man indirekt acceptans för dessa fel. Efter ett tag börjar en del tro att felen inte är fel längre, utan fullt godkända.

Annons:
DesK
4/18/12, 1:29 PM
#14

#12 Jag tror att de allra flesta har förståelse för sådana problem.

#13 Du har helt rätt i att jag valde fel uttryck, men jag gjorde det delvis därför att jag i en annan tråd här blev beskylld för att hacka på en skribent.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Thaeri
4/18/12, 1:50 PM
#15

#11, hoppas du inte har läst franska i så fall Tungan ute

Ok, de skrive rpunkt och komma som vi, men de lämnar mellanslag före utropstecken och frågetecken. Kommer inte ihåg hur det var med kolon och semikolon, eller de där vinkelgrejerna de använder för citat.

TjockaBerta
4/18/12, 1:50 PM
#16

#14

Jag tror också att de flesta förstår men det kan vara svårt att "se" att någon har ont eller har något annat problem på ett sånt här forum. Skrattande

Det är rätt svårt att se i dagliga livet också när jag tänker efter.

(eller IRL som det heter nu för tiden)

>>>Malum domesticum<<<

Skogselva
4/18/12, 6:53 PM
#17

#12 Jo, men det var inte människor med diverse smärtor som jag tänkte på, när jag skrev att det skulle kunna bero på lättja. Sen det där att man inte ser bakomliggande orsaker på forum etc, tycker jag faller under netikett, att man inte bör hacka på hur andra skriver/använder språket. :)

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

BrittaD
4/22/12, 6:14 PM
#18

#9

Lill-Kisse, du skrev:

"Man kan ta bort många av de förprogrammerade dumheterna och skriva rätt."

Har du några (korta, enkla) råd att ge då? Jag för en evig kamp mot alla förprogrammerade inställningar som hindrar mig att skriva rätt och göra egna val … Å andra sidan håller detta kanske hjärnan vid liv Cool

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

DesK
4/22/12, 6:19 PM
#19

#19 Varje gång jag nyinstallerar min dator, så stänger jag av allt sånt. Okej jag använder inte Microsofts produkter, men det är väl ändå rimligt att anta att det funkar att göra så även om man använder Microsofts produkter.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Jalking
4/22/12, 6:27 PM
#20

Min första kontakt med oönskad "hjälp" var med en tidig Excel. Jag skulle göra en enkel tabell för att fylla i resultat i en pingisturnering. Erik gick bra, men när jag sen skrev Jan på nästa rad så ändrades det snabbt och automagiskt till Januari. Var nära att skicka ut datorjä*eln genom det stängda fönstret innan jag lyckades stänga av finessen.

Annons:
TjockaBerta
4/23/12, 11:33 AM
#21

#20

Skrattande

Själv har jag haft mycket hjälp av autokorrigeringen. Jag har skrivit långt och mycket och det har alltid varit namn och uttryck som ofta återkommit. Jag har då lagt in dem och en ovanlig bokstavskombination så varje gång jag slagit tex. zz så har datorn själv skrivit ut namnet. Då har jag bara behövt stava namnet rätt en gång istället för kanske 400 gånger.

Inte så dumt!

>>>Malum domesticum<<<

Lill-Kisse
4/23/12, 3:17 PM
#22

#18 Några enkla knep för att ta bort förprogrammerad "hjälp" och "finesser" känner jag inte till. Det har alltid varit besvärligt med nya program och versioner att hitta de ställen där man kan ta bort eller lägga till små kryss, som har med det att göra.

Först ska man upptäcka galenskaperna som "Jalking i #20" så träffsäkert beskriver. Sedan ska man ta sig tid att söka den funktionen och ta bort den.

Kolla inom Verktyg, Anpassa, Inställning och liknande rubriker.

DesK
4/23/12, 3:29 PM
#23

Förlåt, men vad är det för underliga skrivprogram ni använder? Jag har inga som helst problem med detta, alla mina skrivgrodor är kvar tills jag själv rättar till dem.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

BrittaD
4/23/12, 5:34 PM
#24

#22

Ja, det är nog så att det inte finns några enkla genvägar … tack för råden Glad

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Människan
4/29/12, 3:44 AM
#25

Att inte använda mellanslag efter punkt och kommatecken är förstås ingenting annat än ett oskick, en pretentiös nonchalans. Milt uttryckt.

Emaljoh4
4/30/12, 8:33 AM
#26

Tror många ungdomar idag har blivit lite lata. Flört

Det kanske inte är "med flit" i den bemärkelsen, men samtidigt så tror jag inte att personerna bryr sig nämntvärt hur det egentligen ska vara. För man kollar väl igen sin text lite snabbt innan man skickar/publicerar?

Eller så är det som det i stort sett allt annat, allt ska gå snabbt. Även skrivningen, det viktigaste verkar inte vara att det är rätt utan att det går snabbt.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

JoannaLi
5/3/12, 7:46 PM
#27

Jag vet att den här är lite gammal, men måste bara passa på att säga, att min svenska- och engelskalärare gör sådant. T.ex. inget mellanslag/mellanrum mellan kommatecken och punkt, och alltid utropstecken (minst ett, gärna tre) efter åtminstone 75% av alla meningar hon skriver.

Det känns betryggande. ;)

Annons:
Människan
5/4/12, 5:02 AM
#28

#27

Märkligt. Du säger "inget mellanslag/mellanrum mellan kommatecken och punkt". Hur ser det ut egentligen? ",." – i en följd? Passar det någonstans över huvud taget?

Sedan är det oklart om det är din svenska- och engelskalärare som är den som lärt dig skriva "75%".

Jag kan tipsa dig om att korrekt svenska (Språkrådet) är att skriva 75 %. Ett mellanrum ska således vara mellan 75 och %-tecknet.

Det var bara det lilla …

JoannaLi
5/4/12, 7:54 AM
#29

#28 Jag ber om ursäkt för dålig formulering eller ska det ju då naturligtvis vara.

Och nej, det är jag som troligtvis har lärt mig att skriva 75% men jag har inte lagt märke till att det inte ska vara så, så man lär sig något nytt varje dag.

svenake
5/4/12, 11:28 AM
#30

Jag brukar också skriva 75%.

Ska det vara mellanslag mellan 75Kr   också?    75 Kr?

Och  då kommer frågan, varför det?  Språkrådet brukar alltid ha någon förnuftig formulering (även om jag inte alltid håller med dom).

raphanus
5/4/12, 12:05 PM
#31

#30 - Den mest förnuftiga förklaringen är nog att du bör skriva 75 kronor med mellanslag, eftersom du (troligtvis) skriver t.ex. 75 örngott, 75 hästar, 75 sugrör (eller vad det nu kan vara du räknar) med mellanslag.

Inkanyezi
5/4/12, 3:08 PM
#32

Det är en aning vacklande bruk av hur man skriver siffror och storhet. Jag har jobbat som ljustekniker i ett par decennier, och man skriver vanligen storhet direkt efter siffrorna där när en allmänt använd förkortad form används, som exempelvis 600lm, 900lx, 5400K, medan mellanslag används om hela namnet på storheten, 600 lumen, 900 lux, 5400 Kelvin. Jag upplever att det är en anpassning till sättet att skriva grader, 90°, 0°C, 32°F, 172K.

Mer störande än bortfall av mellanslag ser jag det nog att man alldeles för ofta blandar procent och procentenheter som om det vore samma sak, och jag uppfattar det som att det ofta görs medvetet för att få någonting att se mindre betydelsefullt ut än vad det är, och kanske mer sällan tvärtom.

Thaeri
5/4/12, 3:29 PM
#33

Det ska alltid vara mellanslag mellan siffra och förkortning, och procenttecknet får man väl närmast se som just en förkortning. 75 kr, 75 kg, 75 % alltså. Åtminstone i en normal text, och det var även så vi gjorde på fysiklektionerna på gymnasiet.

Det är också viktigt att hålla koll på det här med versaker och gemener i förkortningar för sådant som anger mängd, storlek och så vidare, och gå efter de regler som styr just dem och inte de man normalt använder för svenska. 1 Mm och 1 mm betyder helt olika saker till exempel, det första är en megameter, det vill säga en miljon meter (1000 km eller 100 mil) och det andra en millimeter.

Alla bokstäver i en sådan förkortning räknas, 1 M, 1 MM och 1 mM har inte med meter att göra utan något helt annat.

Ephraim
5/4/12, 5:06 PM
#34

Enligt SI-standarden ska det alltid vara mellanrum mellan siffra och enhet. Det ska närmare bestämt vara ett icke-radbrytande mellanrum. Denna regel gäller inte bara för SI-enheter, utan också uttryckligen för %-tecknet och för icke-SI-enheter som används tillsammans med SI. Man skriver alltså 75 % och 0 °C med mellanrum, precis som man naturligtvis skriver 273,15 K. Däremot ska det inte vara mellanrum mellan siffra och °-tecken när man anger vinklar. Man skriver således 57°42′. Förövrigt ska enheter alltid skrivas med rak stil, även om omkringliggande text är kursiv.

Utanför akademiska sammanhang följer man nog inte dessa regler fullt ut, utan varianter med och utan mellanrum förekommer. Den rekommendation som Språkrådet ger är dock densamma som SI:s. För valutor bör det också vara mellanrum, dock rekommenderar Språkrådet förkortningarna tkr, mnkr och mdkr snarare än att använda SI-prefix.

#30 Vad gäller SI brukar det motiveras med att mellanrum betecknar multiplikation (liktydigt med multiplikationspunkt, ·).

#32 Dock är det som sagt rekommenderat att skriva 0 °C, 32 °F samt naturligtvis 172 K – men däremot 90°.

Annons:
Inkanyezi
5/4/12, 5:23 PM
#35

#34 Och där stöter man så klart på ett problem om man inte har möjlighet att skapa ett icke radbrytande blanksteg. Så länge man skriver HTML är det enkelt, men när man skriver i ett formulär som inte medger inmatning av tecknet är det ju svårare. Dessutom har olika tabeller för hur de 256 åttabitars tecknen i olika system ställt till med en hel del problem tidigare. Det som på en skärm ser ut som ett blanksteg kan på en annan bli någonting helt annat. När man har möjlighet att skriva med standardiserad kodning är det så klart ganska enkelt. Jag gissar att bruket att tappa blanksteget kan hänga ihop med att man inte vill ha det delat till nästa rad någonsin.

Så jag ska göra ett försök här att hålla ihop blanksteg: 0 °C, 32 °F, 273 K.

Och det fungerar alltså att skriva HTML-koden för sammanhållande blanksteg i formuläret på den här sajten. Man börjar med & omedelbart följt av nbsp och avslutar med ; (semikolon). Det skapar ett blanksteg som inte bryts vid radbrytning.

Thaeri
5/4/12, 6:32 PM
#36

Personligen har jag mer överséende med att siffa och enhet hamnar på olika rader än bruket att skriva 75kr. Jag tycker helt enkelt det senare blir svårare att läsa.

[pandes]
5/10/12, 9:29 PM
#37

För mig blir det automatiskt mellanslag, mellan både ord och efter punkt samt mellanslag. Tummen bara vet att den ska klica där efter ett ord, ska jag medvetet skrivaordsåhära måste jag ofta backa och radera mellanslag. Men jag har märkt att vissa skriver utan mellanslag efter punkt och kommatecken, och det är irriterande!

Jag själv är ordpolis och rättar alltid folk!

(Här på iFokus funnkar inte den automatiska rättstavnings-saken så här gör jag faktiskt ganska ofta stavfel!)

Jalking
6/30/12, 5:22 PM
#38

Jag råkade nyss på ett riktigt skräckexempel i ett sjöfartsforum. Ett inlägg som jag gärna hade velat läsa, men ids helt enkelt inte traggla mig igenom denna soppa av bokstavskaos.
Pesonen har helt enkelt bara skrivit på utan mellanslag efter punkt eller komma. Inte heller ett enda radbyte eller nytt stycke. Forumet är dessutom utformat med rader i nästan hela webläsarens bredd. Jag betraktar texten som helt oläsbar.

dolfen
7/1/12, 8:27 PM
#39

Jag kan inte skylla på något datorprogram. Jag får skylla på mig själv.

#32 & #34 - Hur får ni fram grad-tecknet? (Den lilla flygande nollan.)

#38 - (Pesonen?) Flört

Jalking
7/1/12, 9:20 PM
#40

#39
Se #6 Glad

dolfen
7/1/12, 9:23 PM
#41

#40 - Nu har jag "bra inläggat" #6:an. Glad

Annons:
Ephraim
7/1/12, 10:03 PM
#42

#39 Skift+§, i alla fall på Apple:s svenska tangentuppsättning. Om jag inte minns fel saknar den svenska standarduppsättningen i Windows detta tecken (ej helt säker) så är du Windowsanvändare får du antingen använda en annan uppsättning eller memorera alt-koden (Alt+0176, jag har för mig att man måste använda siffrorna på numpaden).

Jalking
7/1/12, 10:10 PM
#43

Eller öppna Teckenuppsättning i Windows, välj och kopiera.

I detta användbara lilla program finns massor av användbara tecken att hämta. Dessutom står där vilka Alt-kommandon man kan använda.
Tyvärr vill inte senare versioner av Windows riktigt kännas vid programmet utan har gömt unnat det. Skriv charmap i sökrutan vid startknappen så dyker det upp. Tips: Lägg gärna en genväg under Tillbehör, Office eller vad som nu passar just dig bäst.

Inkanyezi
7/1/12, 10:11 PM
#44

#39

För grader-tecknet trycker jag Alt-Gr, skift och nollan i övre raden, den som har likhetstecken som skiftat tecken och höger fiskmås på Alt-Gr. Det kan vara andra sätt på andra system.

dolfen
7/1/12, 10:20 PM
#45

Tack för svar.
Jag ska experimentera vidare vid senare tillfälle med detta. Förhoppningsvis blir resultatet mer lyckat än när jag nu, lite hastigt, testat.

Inkanyezi
7/1/12, 10:32 PM
#46

Om man skriver in det i redigeringsrutan antar jag att man kan göra HTML-koden, dvs ampersand deg semikolon (& deg ;) utan några blanksteg emellan. Jag provar att göra det här: 59°N 18°E

Annars står det antagligen i wikipedia hur man gör på olika system:

http://en.wikipedia.org/wiki/Degree_symbol#Keyboard_entry

Upp till toppen
Annons: