Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allmänt om sajten och iFokus - Medlemmar - var bor ni? - Medlemmar presenterar sig - Off topic (OT) Artificiell intelligens Boktips Fonologi och fonetik Grammatik Konstruerade/fiktiva språk Kroppspråk Lagar och lagstiftning Länkar - Föredrag Länkar - Ordböcker/lexikon Länkar - Radio/TV Länkar - Tidningar/hemsidor Råd och tips Semantik Skriftspråk - Stavning/Ortografi Skriftspråk - Tryck och grafik Språk i framtiden Språk i förändring Språkgrupp - Språk i Europa Språkhistoria Stilistik - Chattspråk/SMS-språk Stilistik - Dialekter/lokala varianter Stilistik - Korsord och korsordsord Stilistik - Kvinnligt/manligt språk Stilistik - Lyrik, dikt och poesi Stilistik - Lånord Stilistik - Maktspråk Stilistik - Ordspel och ordlekar Stilistik - Ordstäv och ordspråk Stilistik - Slang Stilistik - Språk i film, tv och litteratur Stilistik - Stilblommor, tidningsankor, tryckfel Stilistik - Ungdomligt språk Stilistik - Ålderdomligt språk Tal-, läs- och skrivsvårigheter Teckenspråk Utdöda/döende språk Vad betyder ordet/meningen? Vad kallas saken/företeelsen? Översättning/tolkning Översättningsgrodor Övrigt
Grammatik

Mitt eller min citronpeppar?

2012-04-14 19:33 #0 av: dolfen

Ja, vilket är rätt? Det gäller egengjord/t (?) citronpeppar.

Exempelmening: Jag kryddade med mitt/min citronpeppar.

Bägge kan väl ändå inte vara rätt?

(När jag skulle välja "grupp", märkte jag att jag behöver friska upp mina kunskaper när det gäller språk. Är osäker om rubriken är rätt.) Skäms

Anmäl
2012-04-15 06:00 #1 av: raphanus

Det heter min citronpeppar och egengjord citronpeppar. Peppar är ett n-ord (reale) och heter således pepparen i bestämd form. I ledig stil kan man även se formen pepparn i bestämd form.

Anmäl
2012-04-15 09:20 #2 av: Inkanyezi

Jovisst är det så. Emellanåt drar jag dit pepparn växer. Foten i munnen

Anmäl
2012-04-15 19:48 #3 av: dolfen

Tack för svar. Glad (Nu måste jag ta reda på vad reale är.) Skäms Flört

Jag kan tänka mig att Indien har ett behagligt klimat och förstår att det kan locka att "dra" dit på semester, och kanske se/fota vilda pepparplantor!? Cool

Anmäl
2012-04-15 20:35 #4 av: Ephraim

#1 Jag skulle säga att det är tvärtom. "Pepparn" är vad det heter på modern standardsvenska och det är den enda form som förekommer i SAOL och NEO. "Pepparen" kan man se i ledigare texter. En google-sökning ger rätt många träffar men till rätt så vardagliga texter. I väldigt ålderdomliga texter kan man också hitta formen.

#3 http://sv.wikipedia.org/wiki/Reale
I modern svensk grammatik brukar inte termen "reale" användas. Man talar hellre om utrum (http://sv.wikipedia.org/wiki/Utrum) vilket är ett något vidare begrepp som även innefattar ord för levande varelser.

Vad kostar det att åka till Indien förresten? Vattensäng är ledordet!
http://www.youtube.com/watch?v=MH6frJvpUzs

Anmäl
2012-04-15 20:56 #5 av: Inkanyezi

Ja, nu är det väl inte riktigt peppar som växer på stället ditt jag åker, utan kryddpeppar som är en helt annan art sett till botaniken. Men växer gör den i alla fall. Så jag vet inte vad det kostar att åka till Indien, där jag hittills inte har varit, utan mitt resmål var Kuba, där det mycket riktigt finns kryddpeppar som tros ha spritts dit från Jamaica med fåglar.

Anmäl
2012-04-30 16:35 #6 av: svenake

#5     I  vilket fall som helst brir nog många av oss lite  avunsjuka. Glad

Anmäl