Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allmänt om sajten och iFokus - Medlemmar - var bor ni? - Medlemmar presenterar sig - Off topic (OT) Artificiell intelligens Boktips Fonologi och fonetik Grammatik Konstruerade/fiktiva språk Kroppspråk Lagar och lagstiftning Länkar - Föredrag Länkar - Ordböcker/lexikon Länkar - Radio/TV Länkar - Tidningar/hemsidor Råd och tips Semantik Skriftspråk - Stavning/Ortografi Skriftspråk - Tryck och grafik Språk i framtiden Språk i förändring Språkgrupp - Språk i Europa Språkhistoria Stilistik - Chattspråk/SMS-språk Stilistik - Dialekter/lokala varianter Stilistik - Korsord och korsordsord Stilistik - Kvinnligt/manligt språk Stilistik - Lyrik, dikt och poesi Stilistik - Lånord Stilistik - Maktspråk Stilistik - Ordspel och ordlekar Stilistik - Ordstäv och ordspråk Stilistik - Slang Stilistik - Språk i film, tv och litteratur Stilistik - Stilblommor, tidningsankor, tryckfel Stilistik - Ungdomligt språk Stilistik - Ålderdomligt språk Tal-, läs- och skrivsvårigheter Teckenspråk Utdöda/döende språk Vad betyder ordet/meningen? Vad kallas saken/företeelsen? Översättning/tolkning Översättningsgrodor Övrigt
Skriftspråk - Stavning/Ortografi

AAA före eller efter?!

2012-04-10 17:31 #0 av: ks.gerbil

jag blev guidad till att fråga er här :) så har ni svaret? skriver av precis som i den andra :)

nej jag är inte i nöd men blir snart tokig xD jag har alldrig fattat i vilken ordning man skriver dialoger i xD vissa säger så och vissa säger si vilken av demma är rätt?

- hej, hur mår du? säger lovisa

eller

- hej, hur mår du, säger lovisa?

fattar nada hoppas ni gör annars säg till så försöker jag förklara bättre :D och ändra grupp om det blev fel ;)

OBS! lägg in inlägget i rätt grupp för jag fattar inte de "svåra" orden :P

Anmäl
2012-04-10 23:19 #1 av: gullungen2

Det första exemplet är rätt för frågetecknet tillhör ju det man vill förmedla att lovisa säger. "Säger Lovisa" lägger man ju bara till för att förklara ytterligare, har inget med frågan att göra. :)

Anmäl
2012-04-11 07:31 #2 av: ks.gerbil

Jag vet! Men min lärare säger den andra :P

Anmäl
2012-04-11 09:25 #3 av: Thaeri

Vissa lärare alltså... Och så underar de varför svenska elever halkar efter Skrikandes

Anmäl
2012-04-11 16:31 #4 av: Ephraim

Rätt är:

– Hej, hur mår du? säger Lovisa.

Det skulle inte förvåna mig om varianten med utropstecken i slutet kan förekomma, men språkvården brukar rekommendera att frågetecken eller utropstecken sätts på den plats där du annars hade haft ett komma. Vi borde kanske införa ett särskilt frågetecken med komma under istället för punkt (se bild).

Värt att påpeka är att "säger" ska skrivas med liten bokstav, att strecket i början ska vara ett tankstreck (http://sv.wikipedia.org/wiki/Tankstreck#Att_generera_tecknet) och inte ett bindestreck samt att replikstycket ska vara indraget (vilket jag har svårt att återskapa här).

Anmäl
2012-04-11 16:52 #5 av: BrittaD

Jag skulle hellre skriva:

– Hej, hur mår du? frågar Lovisa.

Åtminstone om det verkligen är en fråga och inte bara en hälsningsfras Skrattande

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Anmäl
2012-04-11 16:55 #6 av: BrittaD

# 4

Snyggt frågetecken - har det något namn eller uppfann du det nu?

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Anmäl
2012-04-11 17:10 #7 av: Ephraim

#6 Googlar man "question comma" får man ett antal träffar (bilden är inte min). Jag gissar att många kommit på tanken mer eller mindre oberoende av varandra. Jag skulle kalla det "frågekomma" på svenska men det namnet ger inga googleträffar.

Tyvärr verkar det inte finnas någon Unicode-kodpunkt för detta tecken, vilket gör det svårt att använda i elektroniska sammanhang. Unicode har annars några mer innovativa skiljetecken som interrobang (‽) och ironitecken (⸮).

Anmäl
2012-04-12 13:42 #8 av: svenake

Hur skiljer man, på tangentbordet, på tankestreck  och bindestreck?

Anmäl
2012-04-12 16:44 #9 av: Thaeri

#8, det går inte med standardlayouten, det enda som finns på den är en korsning av bindestreck och minustecken Rynkar på näsan Men ordbehandlingsprogram brukar oftast omvandla det till ett tankestreck på passande ställen automatiskt.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.