Annons:
Etikettvad-betyder-ordet-meningen
Läst 3219 ggr
Effie
2012-03-04 18:51

Damkör - kvinnokör...tantkör?

Jag har varit och sjungit idag - fyra damkörer som träffats och övat tillsammans. Då var det någon som tog upp frågan - varför heter det damkör? En kör med bara män heter inte herrkör, utan manskör. Så varför inte kvinnokör?

Vilka associationer får man till orden? Herrkör…? Manskör, det är ju styrkan. Damer, är ju lite finare…men får inte vi ha styrkan? Kvinnokraft - då blir det ju kvinnokampen. Kvinnokör, det är ju bara en massa tanter - är vi alltså en tantkör? (ja, det här är lite sammanfattning av hur våra funderingar gick. Och inget ont menat om herrar, män, kvinnokampen eller tanter)

Jag lovade att skriva här på språk i fokus, för att höra om någon annan har några tankar om frågan. Och associationer till orden.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
maxiq
2012-03-04 19:12
#1

Lite OT men jag hörde på Radiosporten idag att Jörgen Brink hade vunnits herrarnas tävling medan det var en norska som vunnit tjejernas


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

aggeelin
2012-03-04 19:33
#2

Det är tydligen skillnad

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

svenake
2012-03-04 23:16
#3

Det heter inte herr-kör,  men visst finns det mans-körer och goss-körer?

raphanus
2012-03-05 01:54
#4

Det heter även tjejmiddag, men herrmiddag. (Aldrig dammiddag eller killmiddag.)

Effie
2012-03-05 07:17
#5

Så herrarna idrottar och äter middag… Herrum finns det väl något som heter (hette), och är inte den manliga motsvarigheten till damrum.

"Tjejer" hade jag helt glömt bort i diskussionen. Tjejkör har jag inte heller hört.

Visst finns det manskörer - men frågan var ju varför det heter så, när det heter damkör och inte kvinnokör. Gosskörer - den kvinnliga motsvarigheten borde vara flickkör. Fast det vanliga är väl barnkör numera.

Dammiddag känns inte helt omöjligt (även om tjejmiddag är det normala) - däremot killmiddag.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

TjockaBerta
2012-03-05 14:53
#6

#5

Visst heter det flickkör.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Upp till toppen
Annons: