Annons:
Etikettskriftspråk-ortografi
Läst 7676 ggr
Bjornen
2012-02-19 11:11

Stavfel på datorn

Det är märkligt vad jag stavar dåligt när jag skriver på datorn. Normalt kan jag stava bra när jag skriver för hand. Men när jag skriver på datorn blir felen många flera. Särskilt vanligt är det att jag kastar om bokstäverna när jag skriver på dator, vilket aldrig händer  med penna.

Annons:
Wand
2012-02-19 11:20
#1

Samma här! En sak jag också har märkt då jag skriver på datorn är att jag blir heldålig på att skriva vidare efter att ha satt ett skiljetecken. T.ex ett "Och" efter en punkt, det händer aldrig annars. Knepigt sådant där. 

Jag tror dock att det här med att man kastar om bokstäver kan ha mycket att göra med att man skriver på tangenter, och det är lätt att fingrarna slinter lite ibland.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Sindri
2012-02-19 11:20
#2

Nej, du stavar inte sämre när du skriver på datorn. Du är bara lite snabb, och vänsterhanden är snabbare än högerhanden. Precis samma sak drabbar mig.

Det blir ofta ajg, emst, boalget, fudnera, asmma, etc. Inte stavfel alltså, men lika pinsamt.
Jag arbetar i word och där kan man under Verktyg gå in på Autokorrigering och skriva i alla felslag man gör och vad det skall stå istället så korrigerar datorn det automatiskt.
Svårt däremot när man mailar och skriver på såna här sidor. Det enda är att skriva långsamt - men vem har tid med det? Glad

Inkanyezi
2012-02-19 12:37
#3

Jag har inte lärt om fullständigt ännu från den gamla skrivmaskinen, och det gör att jag ofta slår fel mellan å ä och ö, som fick nya platser på datorn där det satt andra grejer i maskinen. Det är egentligen samma sak med komma och punkt, men där hejdar jag mig lite. Efter att ha skrivit maskin under lång tid får jag emellanåt återfall och fingrarna slår ner på de gamla platserna.

Det är inte helt konsekvent, utan det verkar vara någon slags osäkerhet för lillfingret på höger hand, som kan peta lite var som helst för att hitta något av de tecknen och bokstäverna. Det går antagligen att träna bort, men det mesta jag tidigare har skrivit på dator har inte varit svenska, och därför har jag kanske mindre träning på det svenska tangentbordet. Det är väldigt irriterande, eftersom jag använder alla tio fingrarna och inte tittar på tangentbordet när jag skriver.

Jalking
2012-02-19 16:08
#4

Det är enklare att slarva på datorn än när man skriver för hand. Det är ju bara att sätta ett finger några mm fel på tangentbordet, men med penna måste man ju aktivt forma fel bokstav.

Effie
2012-02-19 21:59
#5

Kastar om bokstäver gör jag ganska ofta. coh, dokuemnt och många fler. Men jag märker ibland att fingrarna tänker helt på egen hand - jag har tänkt mig att skriva ett ord, och det blir ett helt annat, särskilt på jobbet, om jag är lite stressad. T.ex. tänker jag skriva namnet på en tabell eller ett program (jobbar bl.a. med programmering), och skriver mitt eget namn helt automatiskt. Jag märker det ju omgående eftersom jag ser på skärmen vad jag skriver, men det är irriterande.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Bjornen
2012-02-20 00:25
#6

Det blev inte bättre sedan jag börjat använda ett ukrainskt tangentbord emellanåt med tre olika språk (ryska, ukrainska och amerikanska).

Jag vill inte ha något som automatiskt rättar till några stavfel, eftersom jag ofta skriver bokstavstrogen gammal text från olika århundraden. Jag har ändå problem när datorn ändrar alldrig till aldrig och altid till alltid.

Annons:
Lill-Kisse
2012-02-20 23:04
#7

#6 Ta bort den automatiska stavningskontrollen. Det gör jag alltid då jag fått en ny version, för se stava, det kan jag. Avstava kan jag också mycket bättre än den automatiska funktionen.

Programmen verkar vara gjorda i USA och sedan har någon gjort ett halvhjärtat försök att justera vissa delar till svenska förhållanden. Maskinella fel har jag verkligen inte lust att sitta och rätta. Det räcker att rätta egna felaktiga nedslag. Konstigt nog känner jag ofta när det inträffat, bara efter någon tiondels sekund.

Jalking
2012-02-25 18:02
#8

Man kanske ska formulera det så här:

Hjärnan tänker bättre än fingrarna skriver.

Thaeri
2012-02-25 18:33
#9

#8, så sant så. Ibland skriver jag inte ens samma ord som hjärnan tänker, för att de börjar med samma bokstavskombination Skäms

Lill-Kisse
2012-02-26 11:33
#10

Visst är det trösterikt på nåt sätt, att man inte är ensam om att ha sådana här krånglande fingrar. Oskyldig

Inkanyezi
2012-02-26 13:46
#11

Ja ibland löper de alldeles av sig själv och skriver något helt annat än ordet som man egentligen skulle ha skrivit, och ofta är det ett ord som börjar likadant, men som man kanske skriver oftare eller tänker på emellanåt. Det kanske är någon slags "freudiansk glidning" i motoriken.

aggeelin
2012-02-28 21:37
#12

Ja det känns skönt att det finns fler. Jag har flera ord som jag vet att mina fingrar ofta skuttar fel på. Jag skriver till exempel ofta fel på rapprot (rapport), och mitt eget namn blir ofta fel. Jag har en kollega som skriver sitt namn som Crain (Carin) och också en Kisaj (Kajsa).

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

KaiPon
2012-03-03 12:55
#13

Jag har märkt att jag ofta byter platts på a och e när jag skriver på datorn. Lite blir Lita, och liknande. Gnska irriterande, och vet inte varför det blir så. Aldrig hänt förut, utan dykt upp senaste året kanske. Obestämd

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

Annons:
Aniara4
2012-04-17 09:38
#14

Ett ord jag aldrig lyckas stava rätt är handledning (som jag av olika skäl skriver ganska ofta), det blir alltid handeldning. Vilket iofs ger mig en ganska mysig bild av någon som sitter och matar in vedträn i en kamin, men ändå inte riktigt vad jag hade tänkt mig.

Dessutom stavar jag ALLTID fel på mitt eget efternamn. Men jag kan inte säga att inte mamma varnade mig innan jag bytte till hennes flicknamn när jag var 20. Det är hopplöst både på telefon och på skrivmaskin, sa hon. (Numera dator då förstås.) Och det stämmer!

DesK
2012-04-17 15:29
#15

Alla stavningskontroller på datorn kan stängas av, det är bland det första jag gör när jag nyinstallerar min dator, vilket jag gör cirka 2 gånger per år. Okej jag använder inte Microsofts produkter, men vad jag minns så går det utmärkt väl att stänga av sådant även i deras ordbehandlingsprogram.

#14 Haha jag har liknande problem med stavningen av både mitt för- och mitt efternamn - blir glatt överraskad de få gånger som båda är korrekt stavade Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: