Annons:
Etikettskriftspråk-ortografi
Läst 9741 ggr
Jalking
2012-02-14 22:45

Sverige - svensk, eller?

Jag har för mig att Sverige skrivs med versal i början medan t.ex. sveriges och svensk inleds med gemen. Diverse rättstavningsfunktioner (nu senast på Facebook, ska väl tas på måttligt allvar) vill att jag inleder alla dessa ord med versal.

Vad säger ni kunniga?

Annons:
Jalking
2012-02-14 22:47
#1

Min fråga/tråden behöver inte nödvändigtvis bara gälla Sverige, utan gärna andra liknande ord och namn.

Ephraim
2012-02-14 22:59
#2

Du har delvis rätt. Geografiska namn ("Sverige") inleds enligt etablerade svenska Skrivregler med versal. Detta gäller även genitivformen ("Sveriges landskap"), så i detta hade rättstavningsfunktionen faktiskt rätt. Nationalitetsbeteckningar ("en svensk") och adjektiv avledda av geografiska namn ("en svensk sommar") inleds däremot med gemen. På engelska brukar sådana ord inledas med versal, möjligen är det så att skaparen av rättstavningsfunktionen missat denna skillnad.

BrittaD
2012-02-19 19:37
#3

Jag tycker att sammansättningar med t. ex. Sverige är svårare att stava.

Skriver man Sommarsverige eller sommarsverige?

… Sverigesemester eller sverigesemester?

Jag har läst en regel att man skall rätta sig efter andra delen i ett sammansatt ord som innehåller ett egennamn.

I så fall skulle man skriva Sommarsverige och sverigesemester -

men det ser ju inte klokt ut .

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

raphanus
2012-02-21 19:04
#4

#3 - Det handlar bara om att vänja sig. En kompromiss kan vara att använda bindestreck:

Sommar-Sverige respektive Sverige-semester.

Thaeri
2012-02-25 18:35
#5

#4, men man ska inte använda bindestreck där om jag kommer ihåg mina Skrivregler rätt, de är sammansatta ord och ska skrivas som det.

Bindestreck ska användas vid avstavningar och i sammansättningar där förledet består av mer än ett ord.

raphanus
2012-02-25 23:01
#6

#5 - Man kan även använda bindestreck om man önskar vara övertydlig, t.ex. om det är viktigt att man skiljer tydligt mellan väg-glasyr och vägg-lasyr, och även i sådana fall där valet mellan versal och gemen kan vara viktigt att framhäva extra.

Annons:
Bjornen
2012-02-26 07:40
#7

Jag använder oftas bindestreck för att ge uttalsråd och särskilt utrikiska ord som jag uttalar på min dialekt som t.ex. "outlet" = o-ut-let och email = e-mâ-il med tjockt l, istället för e-post.

Marthinka
2018-02-16 08:40
#8

Anledningen till att Sommarsverige stavas med versal medan svenskodlat stavas med gemen är att det sista ordet i ett sammansatt ord definierar ordets bas. Ljusblå är en ljus blå färg. Blåljus är ett ett blått ljus.

Upp till toppen
Annons: